REKLAMA
REKLAMA

Silna koncentracja niemieckiego handlu utrudnia dostęp do tego rynku polskim producentom

www.portalspozywczy.pl 24 kwietnia 2013 18:35

Niemcy mają ujemny bilans w handlu produktami rolno-spożywczymi, jednak aby wejść na ten rynek trzeba pokonać trudności związane z kontaktami z sieciami handlowymi. Nie pomaga fakt, iż handel detaliczny w Niemczech jest silnie skonsolidowany - wynika z informacji Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie.

REKLAMA
Jak informuje Dorota Białczak, Radca Wydziału Ekonomicznego Ambasada RP w Berlinie, według wstępnych danych za 2012 r. Niemcy importowały żywność o wartości 67 mld EUR, natomiast wyeksportowały produkty rolno-spożywcze o łącznej wartości 60 mld EUR. W porównaniu z 2011 r. import obniżył się jednak o 5,6 proc.
- Wartość importu z Polski w ubiegłym roku wyniosła 3,3 mld EUR. Dało to naszemu krajowi szóste miejsce na liście najważniejszych partnerów handlowych Niemiec, po Holandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Brazylii. Wśród produktów importowanych dominuje mięso i wyroby mięsne, przetwory mleczne, przetwory owocowo-warzywne oraz kawa - mówi Dorota Białczak.

Podkreśla, że największe trudności w dostępie do rynku niemieckiego wynikają ze struktury handlu detalicznego żywnością. - Jest on w Niemczech mocno skonsolidowany. 85 proc. obrotu żywnością przypada na zaledwie 4 sieci handlowe: Edeka, Rewe, Aldi oraz Lidl i Kaufland (dwie ostatnie sieci należą do Grupy Schwarz - red.). To sieci dyktują warunki i stąd zaistnienie w nich ze swoją ofertą nie jest łatwe - tłumaczy.
Jak mówi, sprzedaż produktów z Polski odbywa się na rynku niemieckim zarówno za pośrednictwem sieci handlowych, sklepów polonijnych, jak i niezależnych dystrybutorów, trafiających do szerokiego rynku.
- W większych miastach funkcjonują polskie sklepy, prowadzone zwykle przez przedstawicieli Polonii. W Berlinie jest kilkanaście takich sklepów. Polskie firmy sprzedają swoje produkty pod markami własnymi niektórych sieci handlowych. Najgorzej wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż polskiej żywności przetworzonej w niemieckich sieciach, ale i tu widać tendencję wzrostową. Np. w sieci Edeka, największej niemieckiej sieci handlu detalicznego od kilku miesięcy jest stoisko z polską żywnością - mówi Dorota Białczak.
- Ze względu na koncentrację handlu detalicznego żywnością w Niemczech w rękach 4 sieci handlowych, wejście ze swoją ofertą do niemieckich sieci jest możliwe tylko za pośrednictwem importera. Sieci nie są zainteresowane kontaktami handlowymi z pojedynczymi firmami zza granicy - dodaje


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12601

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA