PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Socjologowie: Strefa komercyjna przejmuje znaki i symbole kulturowo-religijne

Autor: PAP 24 grudnia 2014 10:29

Socjologowie: Strefa komercyjna przejmuje znaki i symbole kulturowo-religijne

Żyjąc w kulturze konsumpcyjnej tracimy kontakt z religijnym wymiarem Świąt Bożego Narodzenia - oceniają naukowcy z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zamiast nich świętujemy Gwiazdkę - czasem w barze lub klubie, który zaprasza na pasterkę z didżejem.

REKLAMA

"Nie powinniśmy się dziwić, że sfera komercyjna stara się dokonać ekspansji w każdym kierunku. Skomercjalizowane są komunie, chrzty, śluby, dlaczego nie miałyby takie być Święta Bożego Narodzenia? Sfera komercyjna przejmuje pewne znaki czy hasła, które wcześniej miały niewątpliwe konotacje kulturowo-religijne. Jeżeli wyjdziemy na ulicę, znajdziemy plakaty klubów i dyskotek, zapraszających na pasterkę w klubie, pasterkę z didżejem. Z jednej strony mamy pojęcie pasterki związane z doświadczeniami naszych ojców i dziadków, z drugiej - znaczenie słowa jest w tym przypadku zupełnie odseparowane od tego, czym naprawdę jest pasterka" - powiedział PAP dr Łukasz Jach z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego.

Jego zdaniem, współcześnie świadomość wielu osób na temat religijnego znaczenia określonych świątecznych rytuałów jest często powierzchowna. Świadczy o tym m.in. niechęć do wyrzeczeń w okresie poprzedzającym święta.

"Do Wielkanocy czy Bożego Narodzenia przygotowuje wcześniejszy okres - Wielki Post lub Adwent, zakładające umartwienia, w święta można +popuścić pasa+. Pytanie, na ile to dziś funkcjonuje. Chcemy przeżywać święta, czyli to, co jest przyjemne, ale nie zgadzamy się na to, co jest kulturowo związane z tym świętem, czyli na pewną niedogodność, którą należy przeżyć wcześniej, żeby zasłużyć na święta" - dodał dr Jach.

Naukowiec zwrócił też uwagę, że również w sferze nazewnictwa można zaobserwować oderwanie od religijnych korzeni Świąt Bożego Narodzenia. Stąd "Gwiazdka" czy życzenia "szczęśliwych zimowych wakacji".

"Polska jest póki co dość homogeniczna, jeśli chodzi o tradycję chrześcijańską czy katolicką. Jeśli jednak pomyślimy, że zbliżamy się kulturowo do Stanów Zjednoczonych czy krajów Europy Zachodniej, to tam mamy do czynienia z wielokulturowością. Pojawia się pytanie, jak świętować w sposób, który jest czytelny dla wszystkich. () Odejście od pogłębionego znaczenia święta wywołuje pewien dyskomfort. Kiedy mamy świętować Boże Narodzenie, a Bóg jest tylko jakimś wyrazem, etykietką, niejako rozbrajamy nazwy po to, żeby się z nimi dobrze czuć. Stąd Gwiazdka albo święta zimowe. Świętując w taki sposób nie czujemy dysonansu, że nie jesteśmy związani uczuciowo duchowo z instytucjonalną religią, ale chcielibyśmy sobie poświętować" - tłumaczył psychologiczne mechanizmy tych zmian dr Jach.

  • PK 2015-01-22 09:53:54

    Przykład z jednego ze sklepów dla dzieci (sic!) francuskiej sieci (cenionej za jakość i design, ale...): pacyfa na ścianie prawie metrowa, gwiazdki akuratnie pentagramy i jakoś zazwyczaj rogiem w dół. Szczęśliwie, że jednorożców nie mieli. Inna rzecz, że i do sowy, lisa i motyle przyczepiłbym się. Tak więc design przeciągknięty symboliką religiną, antychrześcijańską jest powszechny.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16533

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA