PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Socjotechnika w sklepach, czyli jak się przyciąga i zatrzymuje klienta

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 9 lipca 2013 15:13

Socjotechnika w sklepach, czyli jak się przyciąga i zatrzymuje klienta

Hipermarkety opracowały szereg technik, które mają bezpośrednio oddziaływać na konsumentów. Projektanci starają się, żeby kupujący mogli przemierzyć jak najwięcej powierzchni sklepowej i w ten sposób byli jak najdłużej poddawani oddziaływaniu bodźców socjotechnicznych. Zasada ta opiera się na założeniu, iż klient, który kupuje w całym sklepie, kupuje zwykle więcej niż taki, który kupuje w określonym miejscu sklepu. Im klient więcej czasu spędza w sklepie, tym więcej kupuje.

Ogromne znaczenie ma też atmosfera i muzyka. Te czynniki w dużej mierze wpływają na długość czasu spędzonego w sklepie i wielkość zakupów. Wolne tempo muzyki skłania do wolniejszego poruszania się po sklepie. Gdy klient wchodzi do supermarketu, nierzadko przy wejściu widzi owoce i warzywa, co wzbudza oczekiwanie, że sprzedawane są w nim świeże produkty. W hipermarketach często znajdują się piekarnie, które zachęcają swoim zapachem do nabycia pieczywa i wzbudzają poczucie głodu. A to z kolei sprawia, że klient kupuje więcej produktów spożywczych.

Ważne jest również oświetlenie. Dzięki właściwemu nakierowaniu światła na wędliny czy ser, nabierają one w oczach kupującego świeżości. - Klientowi łatwo jest poddać się swoistego rodzaju manipulacji. Właściwe i miłe traktowanie powoduje u niego poczucie wyjątkowości. Dzięki licznym ofertom klient odnosi wrażenie, że ma duży wybór, jest mu go łatwiej dokonać i dodatkowo załapuje się na promocję. Taki klient wraca ponownie do sklepu - mówi Paweł Jurowczyk z agencji badawczej ABR SESTA. Często stosowanymi technikami są darmowe gazetki informujące o promocjach. Duże wózki ustawione przy sklepach zachęcają do wkładania większej liczby produktów. Podobnie jak obniżki cen. Gazetki skłaniają klientów do odwiedzenia sklepu w określonym terminie. Konsumenci, świadomie lub nieświadomie, stosują różne strategie wyboru. A to w konsekwencji ma doprowadzić do zwiększenia sprzedaży.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Antoni 2017-02-07 11:04:42

    Nie można zapominać też o tym, że ważne będzie oznakowanie sklepu z zewnątrz ;)) na mnie osobiście robi to ogromne wrażenie i wpływa na mój podświadomy wybór ;)) nie wiem czy ktoś orientuje się w temacie kasetonów reklamowych, bo szczerze powiem, że sama bym się dowiedziała więcej... czytałam ale czy ktoś może uzupełnić?:))

  • Aggie 2013-07-22 15:06:08

    Robię dokładnie tak samo jak powyżej. Po prostu nie stąć mnie na rozglądanie się po półkach i kupowanie na zasadzie "przyda się na później". Socjotechnika w moim przypadku nie sprawdza się.

  • Marta 2013-07-10 14:06:37

    U mnie to nie działa.Idę z kartką na której mam zapisane co mam kupić. Jesli nastąpiła zmiana miejsca towaru, rezygnuje z zakupu i nie szukam po całym sklepie .

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11536

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane