Spada liczba transakcji i wartość sprzedaży w sklepach niezależnych

Autor: Hubert Hozyasz, kierownik badania sprzedaży detalicznej CMR 14 października 2013 13:07

Spada liczba transakcji i wartość sprzedaży w sklepach niezależnych

W sklepach niezależnych i z szyldem miękkiej franczyzy raportowany jest spadek liczby transakcji i wartości sprzedaży. Spadki rozpoczęły się w październiku 2012 (w ujęciu do analogicznego miesiąca rok wcześniej), nieco wyhamowały w sierpniu 2013 (wpływ dobrej pogody) i niestety powróciły we wrześniu.

W ostatnim miesiącu na stałej próbie sklepów zaraportowano spadek liczby transakcji o około 10% i spadek wartości sprzedaży o około 5%. Wpływ na takie wyniki miała pogoda (relatywnie zimny wrzesień 2013). Długofalowo sklepy niezależne muszą również stawić czoła coraz silniejszej konkurencji ze strony sieci handlu zorganizowanego, który obecnie obejmuje nie tylko sklepy wielkoformatowe, ale również placówki małoformatowe.

W niezależnych sklepach małoformatowych największa liczba transakcji raportowana jest w ciepłych miesiącach: w maju, czerwcu, lipcu i sierpniu. Gdy jest dobra pogoda rośnie liczba klientów przychodzącym kupić napoje, lody impulsowe, piwo.
Obecnie najważniejszymi kategoriami produktowymi w sklepach małoformatowych pod względem penetracji w koszykach są piwo, napoje, papierosy, słodycze, przetwory mleczne i wódka. Same alkohole, produkty tytoniowe i napoje generują około 45% całkowitej wartości sprzedaży i 65% wszystkich transakcji.

W sklepach niezależnych i z szyldem miękkiej franczyzy średnia wartość transakcji wynosi niecałe 12 złotych i średnio do koszyka klienci wkładają 3 różne produkty. Dominują relatywnie małe transakcje, połowa z nich ma wartość poniżej 9 złotych. Jedynie co szósty paragon ma wartość 20 złotych lub więcej.

Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o. pobiera on-line dane sprzedażowe z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych niezależnych i z szyldami miękkiej franczyzy. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.

Hubert Hozyasz
www.cmr.com.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • klik 2013-10-15 12:17:01

    Efekty niszczenia polskich niezależnych sklepów widać od kilku lat,a nasz Rząd dalej nie dostrzega tego zjawiska,a wręcz wspiera tych co podatki płacą w innych krajach.Kidy wprowadzi MF podatek obrotowy od sprzedaży w hiper i dyskontach.Toż te pieniądze na nasze emerytury ma w zasięgu jednej decyzji!!

  • anonim 2013-10-14 14:27:00

    proszę o definicję sklepu niezrzeszonego, jaką ma powierzchnię, czy jest samoobsługowy itd. ... Na podstawie takich badań producenci dobierają asortyment i promocję!. Obniżają lub zwiększają opakowania produktów.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10912

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane