Spada rentowność sieci handlowych

Autor: www.dlahandlu.pl 27 lutego 2015 09:11

Spada rentowność sieci handlowych

Jak podaje Bisnode Polska, sieci handlowe sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych w Polsce mają się doskonale. Rosnąca sprzedaż wewnętrzna w naszym kraju sprzyja dobrej kondycji finansowej tych podmiotów. W efekcie ponad 53,8 proc. z ponad 200 ujętych w analizie podmiotów znajduje się w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej. Dodatkowo 23,7 proc. w dobrej. Tym samym na koniec stycznia 2015 roku 15,5 proc. było w słabej kondycji i 7 proc. w bardzo złej kondycji.

Ze sieć handlową Bisnode uznało podmiot posiadający minimum 5 sklepów działający zgodnie z kodem PKD w sektorze handlu detalicznego. Jednocześnie w analizie finansowej zostały ujęte tylko te podmioty, które istnieją na rynku minimum pięć lat i w ostatnich trzech latach terminowo wywiązały się w Krajowym Rejestrze Sądowym z obowiązku publikacji danych finansowych.
Pomimo doskonałej kondycji finansowej na rynku sieci handlowych wyraźnie daje odczuć się spowolnienie na rynku. To przejawia się nie tylko w spadającej liczbie otwieranych nowych punktów lecz przede wszystkim w twardych danych finansowych. Przychody i zyski nie rosną już tak gwałtownie, spada rentowność sieci handlowych.

Blisko 200 ujętych w analizie finansowych sieci handlowych w 2013 roku wykazało się 101,6 mld zł przychodu. W porównaniu do 2012 roku stanowi to wzrost o niespełna 1 proc. To zdecydowany spadek. Bowiem na przestrzeni 2012 / 2011 rok te podmioty wykazały wzrost przychodów blisko 17 proc.
Warto podkreślić, że rynek w tym segmencie jest mocno skonsolidowany. Bowiem pierwszych 10 sieci wykazało blisko 80 proc. przychodu wszystkich ujętych w analizie podmiotów.
Z tych 200, aż 43 ujęte w badaniu podmioty wykazały się w 2013 roku stratą. Mimo tego ogółem wykazały się 2,1 mld zł zysku, co w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi wzrost o 16 proc. Tym samym obserwujemy powrót do sytuacji sprzed 2 lat.

Słabnące dynamika przychodów i niewystarczający wzrost zysków przykłada się na spadek rentowności sieci handlowych.

Wyniki finansowe sieci z ostatnich trzech lat obrachunkowych udowadniają to, że Jeronimo Martins właściciel m.in. Biedronka zdecydowanie umocnił swoją pierwszą pozycję w polskim handlu. Stwierdzenie to znajduje swoje potwierdzenie w twardych danych. Sieć tylko na przestrzeni lat 2013 - 2010 zwiększyła swój przychów o ponad 62,3 proc., z ponad 20,2 mld w 2010 roku do ponad 32,8 mld w 2013 roku. Równie prężnie co Jeronimo Martins rozwija się Lidl, który w trzy lata zwiększył swój przychód z 6,09 mld zł w 2010 roku do 10,6 mld zł w 2013 roku. Pierwszą trójkę zamyka Tesco z 10,3 mld zł przychodu
Spośród polskich firm na liście wysoko notowane są dwie firmy: Lewiatan Holding, który od 2011 roku zwiększył sprzedaż z 7,3 do 8,1 mld zł w 2013 roku oraz PPHU Specjał, który w 2011 roku miał obroty na poziomie 3,8 mld zł, a w 2013 roku było to 6,2 mld zł. Dane te dowodzą, że większość sieci handlowych utrzymała lub poprawiła wyniki sprzedaży, a często także zysk. Jednocześnie potwierdzają więc zdanie analityków, że w 2013 roku najlepiej na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów umiały odpowiedzieć format dyskontowy i małe sklepy conveniece.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11008

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane