REKLAMA
REKLAMA

Sprzedaż Tesco w Europie Centralnej, plotka czy prawda - analiza

Autor: www.dlahandlu.pl 29 września 2015 11:14

Sprzedaż Tesco w Europie Centralnej, plotka czy prawda - analiza Na zdjęciu sklep Tesco Extra w Warszawie, fot. Żelazna Studio

Damien de Maisonneuve, Prezes Dia-Mart Polska, firmy doradczej dedykowanej handlowi detalicznemu, analizuje prawdopodobieństwo wyjścia i pozostania Tesco w regionie Europy Środkowej, w tym w Polsce.

REKLAMA

Pierwszy powód potencjalnego wyjścia Tesco z regionu, to oczywiście strata firmy na świecie w roku fiskalnym 2015 w postaci 6,4 miliarda funtów, czyli największa strata jaka kiedykolwiek zdarzyła się firmie brytyjskiej. Straty spowodowane przekrętami finansowymi poprzedniej ekipy, zostały rozdmuchane przez nowe zarząd, który chce wyjść na czysto w kolejnych latach. Ale takie wyniki wymagają od firmy szybkich kroków w kierunku poprawy rentowności.

Drugi fakt, który uwiarygodnia sprzedaż sklepów w naszym regionie to fakt, że Tesco nie zawahało się sprzedać największego swojego oddziału na świecie w Korei Południowej, i ciągle rozważa sprzedaż firmy analitycznej Dunnhumby, długo uważanej za jeden z kluczy sukcesu firmy pod koniec  XX wieku .

Trzeci powód to sytuacja na naszych rynkach. W Polsce, będąc graczem numer 2 czy 3 na rynku (w zależności od wyników Auchan w tym roku), Tesco sprzedaje zaledwie 40 proc. tego co lider - Jeronimo Martins. Dodatkowo sytuacja na Węgrzech (m.in. podatek obrotowy rządu Orbana) pogorszyła wyniki finansowe firmy a wiadomo, że  wyniki detalistów w naszym regionie nigdy nie były wyjątkowe.

 Z kolei za pozostaniem Tesco w regionie przemawia:

Silna pozycja w 4 krajach regionu. Węgry, tuż przed Polską, był początkiem ekspansji międzynarodowej firmy już w 1994r.

Po drugie, po odcięciu Europy Centralnej, Tesco pozostanie graczem lokalnym. Poza rodzimym rynkiem Wielką Brytanią i Irlandią sieci zostaną jedynie operacje w Tajlandii i Malezji a to spowoduje, że firma straci opinię firmy międzynarodowej i zostanie jeszcze bardziej podatna na ryzyko w rodzimym kraju.

Po trzecie w Polsce, mało kto może kupić Tesco. Model biznesowy Biedronki - potencjalnego kupca - zbyt różni się od modelu Tesco. Dodatkowo UOKiK zapewne nie pozwoliłby na stworzenie takiego giganta na rynku. Auchan musi jeszcze przetrawić przejęcie Reala i bardzo możliwe, że także spotkałby się z odmową UOKiK-u, który bada efekty koncentracji na poszczególnych rynkach, np. hipermarketów. Carrefour na pewno byłby chętny, ale czy firma przekonała akcjonariuszy, że można osiągnąć wystarczającą rentowność w naszym kraju? Zarówno Intermarche jak  Leclerc zapowiadały ostatnio mocną ekspansję w Polsce, ale rozmiar Tesco przekracza ich ambicje i możliwości integracji. Żadna firma polska nie ma również takich możliwości finansowych. Często zapowiadane wejście Wal Mart w naszym regionie wydaje mi się też mało prawdopodobne. W brytyjskiej prasie mówi się również o funduszach inwestycyjnych, ale Tesco to chyba dla nich za duży kąsek, a przykład przyjęcia sklepów Eko przez duży fundusz Advent pokazał, że nie każdy fundusz radzi sobie ze specyfiką branży handlu detalicznego.

  • Tess 2016-11-27 18:08:29

    Na szczescie juz w Tesco nie pracuje, wiec moge otwarcie napisac jaki ,, burdel,, tam panuje.

  • L...n 2016-11-08 09:32:53

    Pracę trzeba lubić.Jeśli na samą myśl że musisz iść do pracy jest Ci niedobrze to zmień pracę nikt Cię na siłę w pracy nie trzyma!!

  • Tess 2016-08-23 15:22:23

    Jezeli beda zatrudniac takich glabow jak do tej pory Tesco zatrudnialo na stanowiskach kierowniczych to dlugo nie wytrzymają. Kierownicy bez kompetencji do wykonywania swojej pracy, bez odpowiedniego wyksztalcenia. W wiekszosci przypadkow sa to osoby ktore osiagnely te stanowiska tylko dzieki ukladom, ukladzikom i wlazeniu w ,, dupe,, postswionym wyzej kierownikom sklepow, dyrektorom lub kierownikom regionalny personalnym. Jak bedzie nowy wlasciciel to zrobi z nimi porzadek.

ZOBACZ WSZYSTKIE (15)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4835

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA