Stacje przy marketach sprzedają dwa razy więcej paliwa niż konkurencja

wnp.pl 20 sierpnia 2012 16:47

Segment przymarketowych stacji paliw rośnie w Polsce w najlepsze - na koniec 2005 roku, według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, takich stacji było w Polsce 64. Na koniec czerwca tego roku już 158 i powstają kolejne.

Największym operatorem stacji paliw wśród sieci handlowych pozostaje od wielu lat Carrefour, jednak sytuacja ta niebawem może się zmienić. Francuska sieć od 2007 roku nie inwestuje bowiem w nowe lokalizacje stacji paliw - ma ich obecnie 43. W tej sytuacji po piętach coraz mocniej depcze im Grupa Muszkieterów, która w ostatnich latach najszybciej rozwija swoją sieć stacji przy sklepach Intermarche. Ich liczba wzrosła z 19 na koniec roku 2008 do 39 na koniec ostatniego półrocza, a w ostatnich dniach powstała stacja numer 40. Zarządzająca siecią Intermarche spółka ITM od kilku lat nie ukrywa, że jej celem jest zdobycie pozycji lidera tego rynku w Polsce.

Mocną pozycję w handlu paliwami mają również Tesco, które zarządza siecią 29 stacji, oraz Auchan z 24 placówkami. Pozostali są już sporo w tyle. E.Leclerc ma 12 stacji, Makro - 6. Pięć stacji działa pod logo innych sieci handlowych.

Na korzyść hipermarketów działa przede wszystkim efekt skali. Liczba klientów, którzy przewijają się przez te placówki generuje wystarczający ruch do zapewnienia dochodowości stacjom paliw nawet bez wypracowywania istotnej marży na paliwach. Dodatkowo, jako duży odbiorca paliw w hurcie, mogą one liczyć na istotne rabaty u dostawców. Powoduje to, że cenowo stacje te są bezkonkurencyjne wobec innych sieci.

Nic więc dziwnego, że systematycznie rośnie też udział rynkowy tego, stosunkowo niewielkiego pod względem liczby stacji, segmentu. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w zeszłym roku udział ten wzrósł z 4,2 proc. do nieco ponad 5 proc. całości sprzedaży paliw w Polsce. Oznacza to więc, że w tym kryzysowym roku stacje przymarketowe zwiększyły swoją sprzedaż aż o jedną piątą. Zakładając, że zeszłoroczna konsumpcja tych trzech gatunków paliw wyniosła około 20 mln ton to wielkość sprzedaży na stacjach marketowych wyniosła około miliona ton paliw. Biorąc z kolei pod uwagę liczbę stacji przymarketowych w Polsce (było ich na koniec zeszłego roku 155) uzyskamy roczny wolumen sprzedaży na jedną stację rzędu sporo ponad 7 mln litrów. Tymczasem przeciętna stacja paliw w Polsce sprzedaje rocznie około 3,5 mln litrów paliw.

Na dogodnej lokalizacji marketów chcą także korzystać inne sieci. Przykładem może być Statoil, który porozumiał się z siecią dyskontów Netto i uruchamia swoje stacje 1-2-3 w ich bezpośrednim sąsiedztwie.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12737

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane