REKLAMA
REKLAMA

Strojenie centrów handlowych świątecznymi ozdobami ma zachęcić do zakupów

Autor: PAP 19 listopada 2015 09:28

Zdaniem ekspertów z Uniwersytetu Śląskiego obecny od listopada bożonarodzeniowy wystrój wielu sklepów i centrów handlowych już nie szokuje. Długi czas trwania świątecznej atmosfery przyczynia się jednak do jej "rozcieńczenia.

REKLAMA

Dr Grzegorz Odoj z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego podkreślił, że obecny od początku listopada w centrach handlowych bożonarodzeniowy wystrój nie dziwi już Polaków. "Choć nie wszyscy jeszcze jesteśmy do tego tak przyzwyczajeni jak w USA czy na Zachodzie, sytuacja ta już nas nie szokuje. Czasem jeszcze starsze pokolenie się nad tym zastanawia, ale dla młodych jest to normalne" - powiedział PAP dr Odoj.

Etnolog przypomniał, że strojenie centrów handlowych świątecznymi ozdobami ma m.in. wpłynąć na pozytywny nastrój i samopoczucie konsumentów, a co za tym idzie - zachęcić ich do zakupów. "Im bliżej świąt, tym stajemy się mniej racjonalni. Mimo że zdajemy sobie z tego sprawę, ulegamy ofertom sklepów. Czasem żałujemy swoich impulsywnych decyzji, ale lubimy tę podniosłą i nostalgiczną atmosferę, lubimy być nią uwodzeni" - zaznaczył etnolog.

Dr Teresa Sikora z Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego wyjaśniła, że te "bezrefleksyjne" zakupy spowodowane są "wyrazistością" symboliki świąt Bożego Narodzenia, która "tak mocno wrosła już w polską tradycję, że z łatwością wyzwala w nas ten pożądany przez handlowców pozytywny nastrój".

"Ale jest też druga strona medalu - doświadczając przyjemności przyzwyczajamy się do pewnego jej poziomu i ciągle chcemy jeszcze więcej. Wydaje się, że w dzisiejszym świecie nikt nie jest w stanie wymyślić takich świąt i takiego sposobu ich spędzenia, który mógłby wyjść naprzeciw tym podsycanym od początku listopada oczekiwaniom" - zaznaczyła psycholog.

"Stąd też często psychologicznym efektem tego długotrwałego budowania atmosfery świątecznej jest niezadowolenie i rozczarowanie naszymi świętami, co do których mieliśmy tak wyśrubowane oczekiwania" - dodała dr Sikora.

Psycholog podkreśliła, że tzw. magia świąt początkowo zarezerwowana była w Polsce tylko dla dwóch dni Bożego Narodzenia i wieczoru wigilijnego. "Jeśli mamy ją przez dwa miesiące, wystarczy się zastanowić, jak musi się ona +rozcieńczyć+" - powiedziała.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4233

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA