Trend "convenience centres" to powrót do pawilonów handlowych z lat 70-tych

Property News 12 sierpnia 2014 10:56

- Wraz ze wzrostem konkurencji deweloperzy zaczynają eksplorować nowe lokalizacje i koncepty - do takich należą convenience centres - mówi Katarzyna Michnikowska z Colliers International. Czy jest to jednak naprawdę nowy koncept? - Jeśli sięgniemy pamięcią do lat 70-tych - okresu dynamicznego rozwoju wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, przypomnimy sobie, że centra zakupów codziennych istniały wtedy w każdym większym osiedlu w formie pawilonów handlowo-usługowych. Proponowane wówczas rozwiązania funkcjonalne dla handlu nie przetrwały próby czasu. Nieliczne pawilony udało się zmodernizować i dostosować do potrzeb konsumentów, inne zostały chaotycznie zagospodarowane - mówi Katarzyna Michnikowska.

Zauważalny na polskim rynku trend budowy "convenience centres" to powrót do dawnych pomysłów w nowoczesnej formie. Dawne pawilony zastępowane są przez niewielkie parki i centra handlowe o wielkości 3 - 5 tys. mkw. GLA. - Trzon "convenience centres" stanowią sklepy spożywcze uzupełnione apteką, drogerią, księgarnią, kioskiem, sklepem z wyposażeniem dla domu, sklepem z modą lub obuwiem z niższą cenowo ofertą, podstawowymi usługami, bankiem, cukiernią oraz punktem gastronomicznym oferującym posiłki "na wynos" - wylicza Michnikowska.

Poza grupą najemców w naturalny sposób zainteresowanych ekspansją w obiektach typu "convenience centres" istnieją również tacy, dla których nie nadaje się taki format. Do nich należą najemcy z sektora mody. - Moda wymaga stworzenia warunków do zakupów porównawczych i impulsowych a tego centra typu "convenience" nie są w stanie zapewnić. Wyjątek stanowią najemcy mogący samodzielnie, w ramach swojego sklepu, zapewnić wystarczającą ofertę: H&M, LPP, CCC i najemcy z ofertą dyskontową: Pepco, Takko, KIK.

Obecnie w tym segmencie rynku działa kilkunastu profesjonalnych deweloperów budujących niewielkie obiekty handlowe zarówno w małych miastach jak i na osiedlach mieszkaniowych miast średniej wielkości i dużych. - Perspektywy rozwoju "convenience centres" w Polsce są bardzo dobre - istnieje zapotrzebowanie ze strony klientów i grupa najemców gotowych do otwierania sklepów w tego typu obiektach - podkreśla przedstawicielka Colliers International.

Ograniczeniem w rozwoju takich inwestycji są jednak ceny gruntów oraz kwestie planistyczne. - Kwestia cen gruntów ma szczególne znaczenie dla tempa rozwoju tego typu obiektów, w kontekście obowiązujących w nich stosunkowo niskich czynszów. Osiągane przychody muszą zrównoważyć koszty aby business plan zamknął się a inwestycja była opłacalna. Deweloperzy szukający działek pod "convinience centres" w osiedlach mieszkaniowych dużych miast konkurują z deweloperami, którzy są w stanie zaakceptować wyższą cenę działki na potrzeby budynku mieszkalnego z handlem i usługami w parterze - wyjaśnia Michnikowska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10763

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane