PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Trudny początek roku dla hipermarketów, sprzedaż niższa o 4,9 proc.

www.portalspozywczy.pl 19 maja 2014 21:34

Trudny początek roku dla hipermarketów, sprzedaż niższa o 4,9 proc.

Według danych GUS sprzedaż detaliczna w I kw. 2014 r. wzrosła w Polsce o 1,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Z danych firmy Nielsen wynika, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wartość sprzedaży w segmencie supermarketów wzrosła o 1,1 proc., zaś w formacie hipermarketów spadła aż o 4,9 proc.

Jak wyglądają historyczne wyniki tych dwóch formatów z ostatnich dwóch lat? Supermarkety systematycznie rosną, z wyjątkiem jednego potknięcia w II kw. 2013 r., gdy sprzedaż w tym formacie spadła o 0,3 proc. Jednak w pozostałych kwartałach trudnego 2013 r. były na plusie, notując kolejno 5,5 proc. wzrost w I kw. ub. roku, następnie odnotowały wspomniany spadek, by w III kw. urosnąć o 4,4 proc. i zakończyć 2013 r. 3,4 proc. wzrostem w IV kw.

Trudne dwa lata mają za sobą hipermarkety. Ostatnim okresem, gdy zwiększyły sprzedaż był I kw. 2012 r. Wtedy zanotowały wzrost sprzedaży o 2,9 proc. Warto dodać, że w tym samym kwartale supermarkety urosły o prawie 10 proc. Kolejne kwartały w wynikach największych sklepów były coraz gorsze. I tak w II kw. 2012 r. był to spadek o 0,6 proc., w III kw. 2012 r. o 1 proc., IV kw. aż o 5,4 proc. Fatalnie rozpoczął się dla hipermarketów rok 2013. W I kw. zanotowały spadek o 5,1 proc., by w II kw. sprzedaż spadła o rekordowe 6,9 proc, w II kw. spadek sięgnął 4 proc., zaś w IV kw. dzięki świętom sprzedaż spadła „jedynie" o 3,8 proc. W I kw. 2014 r. największe sklepy zanotowały kolejny duży spadek o 4,9 proc.
W opinii ekspertów, nie tylko I kw. ale także II kw. 2014 r. jest trudny zarówno dla hipermarketów, jak i dla supermarketów. Warto dodać, że według nieoficjalnych informacji, sytuacji nie poprawiły nawet Święta Wielkanocne (dodajmy - święta typowo spożywcze), które w tym roku obchodzono w drugiej połowie kwietnia (w ubiegłym roku był to marzec).

Można przypuszczać, że na wyniki hipermarketów miało wpływ kilka czynników. Po pierwsze stały trend odpływu klientów, którzy odchodzą od dużych tygodniowych zakupów, na rzecz mniejszych w bliżej zlokalizowanych sklepach, m.in. dyskontach i supermarketach. Na sprzedaż całego formatu musiał wpłynąć także słaby wynik sieci Real, której sprzedaży (w tak krótkim okresie od przejęcia) nie był w stanie ożywić nowy właściciel, czyli Grupa Auchan. Przypomnijmy, że zgodna UOKiK na przejęcie w Polsce niemieckich hipermarketów Real, Auchan otrzymał na początku br

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11446

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 508972

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane