REKLAMA
REKLAMA

Trzy firmy wprowadziły do obrotu fałszywe napoje imitujące rosyjskie wyroby winiarskie

Autor: dlahandlu.pl 19 listopada 2014 11:21

W ostatnich miesiącach pojawiły się na półkach polskich sklepów napoje alkoholowe na bazie piwa, imitujące popularne rosyjskie wyroby winiarskie i opakowane w sposób niezgodny z prawem. Ich producent zaopatruje ponadto butelki w "banderole" naśladujące znaki skarbowe akcyzy oraz korki "grzybki" zastrzeżone dla win musujących - podała Polska Rada Winiarstwa (PRW).

REKLAMA

Jak przypomina Polska Rada Winiarstwa, obowiązujące przepisy krajowe i unijne nie tylko zakazują wprowadzania do obrotu w butelkach typowych dla wina musującego jakichkolwiek innych napojów, ale również przewidują kary za działanie mające na celu wprowadzenie w błąd konsumenta.

PRW zwróciła w ostatnim czasie szczególną uwagę na wyroby trzech firm - Kolwin Sp. z o.o., Polskiej Wytwórni Win KAMPAREX Sp.z o.o. Sp.k. oraz Agropol Sp. z o.o. Ich produkty, o rosyjsko brzmiących nazwach - Kremskoje Igristoje, Caryca Igristoje oraz Slawjanskoje Jgristoje - zgodnie z nieeksponowanymi deklaracjami umieszczonymi przez producentów na etykietach, są musującymi napojami alkoholowymi powstałymi na bazie piwa, sprzedawanymi jednak w butelkach zastrzeżonych dla win musujących.

- Kształt butelki, charakterystyczne, rosyjsko brzmiące nazwy i finezyjne etykiety jednoznacznie kojarzą się z wyrobami pochodzącymi ze Wschodu. Prawo ogranicza również stosowanie charakterystycznych butelek zamykanych korkiem w kształcie "grzybka" utrzymywanego przez klamrę i owiniętego folią jedynie do win musujących, bądź gazowanych. Wyroby piwne nie mają prawa być nalewane w tego typu opakowania. Takie postępowanie producentów wyrobów piwnych wprowadza konsumentów w błąd - podaje Polska Rada Winiarstwa.

Wprowadzanie do obrotu handlowego produktów w niezgodnych dla nich opakowaniach stanowi naruszenie prawa zarówno unijnego jak i krajowego, na co zwraca uwagę PRW powołując się na art. 69 Rozporządzenia Komisji Europejskiej 607/2009, ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do Rozporządzenia Rady nr 479/2008, dotyczącego m.in. etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora win. W myśl rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 479/2008 stanowi to naruszenie prawa. Przepisy unijne wyraźnie mówią, że informacje nt. żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności poprzez wygląd, opis lub prezentacje graficzną mylnie sugerując, że chodzi o określony środek spożywczy.

- Oprócz nieprawidłowego opakowania, wprowadzającego w błąd oznakowania i banderol naśladujących znaki skarbowe, z technologicznego punktu widzenia wątpliwości budzi również uzyskanie tak wysokiej zawartości alkoholu (9 proc. objętości) w wyrobach będących mieszaniną piwa i napoju bezalkoholowego. Zawartość alkoholu w piwach mocnych może wynosić do 8 proc. obj. Trudno wyobrazić sobie uzyskanie 9 proc. obj. alkoholu, po dodaniu napoju bezalkoholowego do piwa - komentuje PRW.

Z inicjatywy Polskiej Rady Winiarstwa naruszenia zostały poddane kontroli ze strony Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Sprawa jest w toku - jednak wciąż pozostaje obawa, że nieuczciwie oznakowane produkty zdążą przed zamknięciem kontroli trafić na nasze bale sylwestrowe.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12365

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA