PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Udział marki własnej na rynku piwa wzrósł z 5 do 8 proc.

Autor: dlahandlu.pl 26 listopada 2014 09:03

W siłę rosną mniejsi gracze: średnie i małe browary wywodzące się z regionów oraz małe browary rzemieślnicze. W 2013 roku ich marki posiadały już ponad 10 proc. udziału w wolumenie sprzedaży piwa w Polsce - informuje KPMG w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

REKLAMA

Znacząca większość udziałów rynkowych należy do trzech dużych firm piwowarskich, będących własnością międzynarodowych koncernów: Kompanii Piwowarskiej (z grupy SABMiller), Grupy Żywiec (z grupy Heineken) oraz Carlsberg Polska.

Jak wskazują analitycy KPMG, pozycja największych firm jednak stopniowo słabnie. Według Euromonitor International, od 2008 do 2013 roku ich udział w całkowitym wolumenie sprzedaży piw w Polsce spadł z blisko 88 proc. do 82 proc. Utracony rynek zagospodarowały dwie grupy marek. Z jednej strony marki własne detalistów, które zwiększyły udział rynkowy z 5 proc. do 8 proc. Z drugiej, marki mniejszych producentów, których udziały wzrosły z 7 proc. do ponad 10 proc.

„W 2013 roku 5,6 proc. rynku detalicznego należało do dwóch niezależnych koncernów średniej wielkości: Van Pur oraz Perły - Browarów Lubelskich. Obie firmy mają rodowód browarów regionalnych, jednak prowadzą już działalność ogólnopolską na dużą skalę. Równolegle prawdziwy rozkwit w ostatnich latach przeżywały mniejsze browary, kontynuujące działalność, reaktywowane lub nowoutworzone, oferujące nie tylko regionalne marki lagerów, ale często także piwa o charakterze specjalnym, produkowane metodami rzemieślniczymi. Firmy te wykazują dużą elastyczność w stosunku do oczekiwań konsumentów, szybko reagują na trendy w swojej niszy, wykazują też niezwykłą aktywność innowacyjną w obszarze nowych marek i odmian produktowych" - czytamy w raporcie „Rynek napojów alkoholowych w Polsce 2014".

„Co istotne, firmy te wychodzą z roli dostawcy regionalnego, rozszerzając dystrybucję na skalę ogólnokrajową, dzięki czemu osiągnęły w 2013 roku 4,7 proc. udziału wolumenowego w kategorii piwa. Ekspansja małych browarów była w ostatnich latach jednym z najważniejszych i najciekawszych trendów na polskim rynku piwa. To właśnie małe firmy były w dużej mierze inicjatorem fali innowacji produktowych, która w ostatnich latach przeszła przez polski rynek: zapoczątkowały modę na część piw smakowych (np. miodowe), eksplorację innych stylów piwnych niż standardowy lager, zwróciły także uwagę konsumentów na kwestie zastosowanych technologii wytwarzania, utrwalania i wykorzystanych surowców. Tym samym, razem z częścią większych koncernów, zbudowały podstawy dla kultury koneserstwa piwnego w Polsce" - czytamy dalej.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 15852

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA