UE: Francja i Niemcy ograniczają swobodę usług w transporcie

Autor: PAP 7 lipca 2016 19:17

Francja i Niemcy stosując swoje przepisy o płacy minimalnej do kierowców w transporcie międzynarodowym, ograniczają swobodę świadczenia usług - powiedziała w czwartek w Parlamencie Europejskim unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

"Komisja Europejska popiera w pełni zasadę płacy minimalnej, ale uważamy, że jej systemowe stosowanie przez Francję i Niemcy do wszystkich międzynarodowych operatorów w transporcie ogranicza w nieproporcjonalny sposób swobodę świadczenia usług i przepływu towarów" - oświadczyła Bulc w czasie debaty PE w tej sprawie.

Komisja Europejska rozpoczęła 16 czerwca postępowanie wobec Francji w związku z zastosowaniem przepisów o płacy minimalnej do sektora transportu międzynarodowego. KE wysłała też tego samego dnia uzupełnione upomnienie w tej samej sprawie do Niemiec.

W przypadku Niemiec chodzi o przepisy MiLoG, które obowiązują od 1 stycznia 2015 roku, a Francji - Loi Macron, które weszły w życie 1 lipca 2016 roku. Regulacje te poza wprowadzeniem płacy minimalnej obejmującej również kierowców w transporcie międzynarodowym wprowadzają szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku. Uderzają one m.in. w polskich przewoźników.

Bulc podkreśliła w swoim wystąpieniu, że pracownicy w sektorze transportowym są bardzo mobilni: w krótkim okresie pracują w wielu państwach członkowskich. "Stosowanie przepisów krajowych dotyczących płacy minimalnej do bardzo krótkich pobytów stworzy niepotrzebne obciążenia administracyjne dla operatorów transportowych. Nie daje to żadnych korzyści pracownikom" - argumentowała komisarz.

Wypowiadający się w imieniu Europejskiej Partii Ludowej Janusz Lewandowski (PO) ironizował, że Unia Europejska jest wypełniona wyznaniami miłości wobec wspólnego rynku i konkurencji, ale przy tych deklaracjach tego rynku i konkurencji jest coraz mniej.

Jak zaznaczył działania stosowane przez Berlin i Paryż być może nie są protekcjonistyczne w intencji, ale w skutkach już na pewno. "Dla Wschodu tranzyt przez Niemcy jest tranzytem bez wyboru. Kierowcy muszą jechać przez Niemcy. Jadą w oczekiwaniu godziwej płacy, a firmy w oczekiwaniu godziwych zysków. To jest uczciwa konkurencja, korzystna dla odbiorców tych usług" - zaznaczył polski europoseł.

W podobnym tonie wypowiadał się Kosma Złotowski (PiS, EKR), który ocenił, że stawki godzinowe narzucane przez Francję i Niemcy m.in. polskim przedsiębiorcom są tylko wierzchołkiem góry lodowej. "Pozostała część tej góry, która może zatopić ten sektor w Polsce i innych krajach Europy Wschodniej to: częste kontrole, konieczność kosztownego tłumaczenia dokumentów, nieproporcjonalne kary sięgające setek tysięcy euro, czy też obowiązek utrzymywania przedstawicielstwa za granicą" - wyliczał polityk.

W przypadku Francji KE zdecydowała się w ubiegłym miesiącu na wysłanie wezwania do usunięcia uchybienia, co jest pierwszym etapem procedury o naruszenie unijnego prawa, która może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.

Z kolei wobec Niemiec procedura taka została rozpoczęta już w maju ubiegłego roku. Do czasu rozstrzygnięcia sporu z KE władze w Berlinie zawiesiły stosowanie ustawy o płacy minimalnej wobec kierowców ciężarówek, przejeżdżających przez ten kraj tranzytem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10764

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane