PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

UOKiK analizuje propozycje zmian, które pomogą uchronić seniorów na rynku

Autor: PAP 21 lipca 2017 13:24

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pracuje nad propozycjami działań, które pomogą uchronić seniorów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, takimi jak oszustwa przy nakłanianiu do zmiany dostawcy energii czy do zakupu np. drogich garnków.

Jak mówił prezes UOKiK Marek Niechciał w piątek w Częstochowie, regulacje mogłyby pójść np. w kierunku zakazu zmiany dostawcy prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych poza punktem operatora (takie regulacje obowiązują w niektórych krajach), zaś firmy organizujące dla seniorów pokazy garnków czy innych produktów mogłyby być monitorowane przez Inspekcję Handlową, a same pokazy nagrywane.

Prezes UOKiK uczestniczył w piątek w Częstochowie w otwarciu Biura Interwencji Senioralnej, gdzie osoby starsze mogą liczyć na pomoc prawną, doradztwo w zakresie pomocy społecznej, ochrony zdrowia czy rozmaitych możliwości aktywizacji. Placówka powstała w ramach rządowego Programu Aktywizacji Społecznej Osób Starszych. Otwarciu towarzyszyła dyskusja poświęcona sytuacji seniorów jako konsumentów.

W rozmowie z PAP prezes UOKiK przyznał, że osoby starsze są narażone na nieuczciwe praktyki konsumencie. Często do ich drzwi pukają osoby, które za pomocą nierzetelnych informacji nakłaniają seniorów do zmiany dostawcy prądu czy usług telefonicznych, czego emeryci nie zawsze są świadomi. Inne pole do manipulacji to organizowanie pokazów, podczas których seniorzy nakłaniani są do zakupu na kredyt drogich produktów.

Często emeryci nie są informowani, że mają 14 dni na odstąpienie od umowy lub uniemożliwia im się to, np. nie przekazując na czas odpowiednich dokumentów.

Niechciał poinformował, że UOKiK jest w kontakcie z regulatorami rynku energii czy telekomunikacyjnego, wskazując podmioty, które należy wziąć "pod lupę" i przeanalizować, czy nie należy np. cofnąć im pozwolenia na działalność na danym rynku.

"Firmy, które - jak uważamy - względnie często zachowują się nieetycznie, nieraz mają po kilka czy nawet kilkadziesiąt tysięcy klientów. Pytanie, ilu z nich jest tak naprawdę pozyskanych uczciwie" - powiedział prezes, wskazując też na inne nieuczciwe praktyki, dzięki którym np. po krótkim okresie promocji rachunek za prąd czy gaz od nowego dostawcy staje się zauważalnie wyższy od poprzedniego.

"W wielu przypadkach mamy wrażenie, że model biznesowy takiej firmy nie polega na dostarczaniu energii czy gazu, ale na tym, żeby zdenerwowany konsument - często osoba starsza - zerwał tę umowę i zapłacił odstępne w postaci kilkuset zł. Tak naprawdę chodzi o te 500-900 zł odstępnego, a nie o to, by mu rzeczywiście dostarczać gaz, prąd czy telefon" - mówił szef Urzędu.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9722

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane