UOKiK: Henkel w ramach przejęcia PZ Cussons musi odsprzedać prawa do marki Rex

Autor: UOKiK/dlahandlu.pl 6 lutego 2014 15:01

Prezes UOKiK wydała warunkową zgodę na transakcje na rynku środków piorących. Henkel będzie mógł przejąć część mienia podmiotów należących do grupy kapitałowej PZ Cussons. Przejmująca spółka będzie musiała sprzedać prawa do marki Rex, pod którą sprzedawane są proszki i żele do prania tkanin.


Spółka Henkel jest m.in. właścicielem marek Persil, Rex, Silan czy Pur. Zaś PZ Cussons marek E, Kokosal i IXI, Rex pod którymi sprzedawane są środki do prania tkanin oraz płyny do płukania tkanin i płyny do ręcznego zmywania naczyń.

Postępowanie UOKiK wykazało, że po zakupie części mienia podmiotów należących do PZ Cussons, doszłoby do znacznego wzrostu siły rynkowej spółki Henkel, zarówno na szeroko ujętym rynku środków piorących, jak i w zakresie produkcji oraz sprzedaży proszków i żeli do prania. Doprowadziłoby to również do zmniejszenia liczby podmiotów oferujących te produkty, co w efekcie mogłoby doprowadzić do wzrostu ich cen.

W opinii prezes UOKiK negatywne skutki transakcji mogą zostać zniwelowane poprzez wyzbycie się przez Henkel potencjału rynkowego związanego z marką Rex. Obecnie proszki Rex produkowane przez Henkel konkurują z należącymi PZ Cussons IXI oraz E, natomiast żele do prania rywalizują bezpośrednio z marką E. Zgodnie z nałożonym warunkiem spółka Henkel będzie musiała w ciągu 12 miesięcy sprzedać wszelkie prawa własności przemysłowej i intelektualnej związanej ze znakiem towarowym Rex na terytorium Polski.

- W szczególności dotyczy to znaku towarowego, nazwy handlowej, logo, szaty graficznej, a także know-how i receptur. Wyjątkiem są prawa do opakowań produktów sprzedawanych pod tą marką, co do których spółka udzieli wyłącznej licencji na co najmniej 5 lat. Nabywca nie może należeć do grupy kapitałowej Henkel, ani być współkontrolowany przez podmioty do niej należące. Będzie on musiał uzyskać akceptację UOKiK, która nie zostanie udzielona, jeżeli nie będzie dawał on gwarancji produkcji i sprzedaży proszku i żelu do prania - mówi prezes UOKiK Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Do czasu realizacji warunku Henkel musi utrzymać sprzedaż produktów Rex na terenie Polski, na poziomie co najmniej 80 proc. w porównaniu z 2013 r. oraz relacji wydatków na reklamę, promocję i akcje informacyjne do wartości sprzedaży produktów, na poziomie nie niższym niż w 2013 r.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11733

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane