PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

UOKiK podsumował miniony rok: Eliminujemy zjawiska patologiczne

Autor: UOKiK 15 września 2015 09:24

Działania UOKiK w 2014 r. koncentrowały się przede wszystkim na eliminowaniu zjawisk patologicznych występujących na rynku. W podsumowaniu roku 2014 należy wspomnieć o działaniach UOKiK dotyczących legislacji. Połączenie sił z innymi agendami państwa staje się coraz skuteczniejsze, co widać na przykładzie sprawnej implementacji do polskiego porządku prawnego ustawy o prawach konsumenta (systemowo wzmacniającej ich ochronę), jak również ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz prac nad jej nowelizacją w obszarze konkurencji.

REKLAMA

W minionym roku UOKiK kontynuował także prace nad wdrażaniem założeń do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Alternative Dispute Resolution, ADR) i uczestniczył w konsultacjach rozwiązań prawnych proponowanych m.in. przez Ministerstwo Zdrowia (MZ), Urząd Regulacji Energetyki czy Ministerstwo Finansów (MF). Trwały też prace nad projektem Polityki ochrony konkurencji i konsumentów, wskazującej na najistotniejsze kwestie warunkujące funkcjonowanie obu tych obszarów w polskiej gospodarce.

Badano również m.in. oferty przedsiębiorców z sektora finansowego: treści reklam wybranych produktów finansowych, zasady udzielania pożyczek pozabankowych czy konstrukcję ofert polis na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Kontrole w tym obszarze zakończono wydaniem czterech decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez duże instytucje finansowe działające na terenie kraju.
Dużo uwagi poświęcono również analizie zapisów umownych stosowanych przez deweloperów, operatorów turystycznych i telekomunikacyjnych, a także przedsiębiorców sprzedających towary przez Internet i poza lokalem przedsiębiorstwa.

UOKiK reagował na wykrywane naruszenia konkurencji i praw konsumentów, stawiając przede wszystkim na otwartość i dialog z przedsiębiorcami, ale też stosując adekwatne środki interwencji.
Wiele rozstrzygnięć wsparto analizą ekonomiczną, dzięki której reakcje na naruszenia uwzględniały specyfikę danego rynku. Pod nadzorem Głównego Ekonomisty UOKiK prowadzono analizy na potrzeby spraw z zakresu ochrony konkurencji (rynek usług telekomunikacyjnych,
węgla czy podręczników do edukacji wczesnoszkolnej), kontroli koncentracji i szacowania potencjalnych zagrożeń dla konsumentów (np. analiza kosztów i korzyści wynikających z proponowanych zmian do ustawy deweloperskiej, badanie wpływu produktów firm finansowych na konsumentów i rynek oraz kontrolowanie, czy instytucje te prawidłowo wyliczają w swoich ofertach wskaźnik RRSO – rzeczywistą roczną stopę oprocentowania).

W 2014 r. włączano kolejnych interesariuszy do „sieci na rzecz konkurencji i konsumentów”, korzystając z dotychczasowych kontaktów. W jej ramach UOKiK współpracował z regulatorami sektorowymi, takimi jak Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) czy Urząd Regulacji Energetyki (URE), organami wymiaru sprawiedliwości i ścigania, a także organizacjami pozarządowymi. Efekty tych działań widać na przykładzie rozpoczętej współpracy z Prokuraturą, Policją i Centralnym Biurem Antykorupcyjnym (CBA) w obszarze wykrywania zmów
przetargowych.



WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14067

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA