Użyteczność kas samoobsługowych okiem ekspertów UX

Autor: Krzysztof Kozak i Wojtek Chojnacki z agencji UX Symetria 2 listopada 2015 12:04

Użyteczność kas samoobsługowych okiem ekspertów UX

Eksperci z agencji UX Symetria sprawdzili użyteczność kas samoobsługowych w trzech sieciach handlowych: Auchan, Piotr i Paweł oraz Tesco. Specjaliści poddali analizie nie tylko interfejs urządzeń, ale cały proces zakupu produktów: od zlokalizowania kas w sklepie do dokonania płatności. Test przeprowadzili w dniach 1-2 września 2015 w Poznaniu. W ich koszykach znalazły się produkty z trzech kategorii: woda mineralna (butelka lub cała zgrzewka), warzywa lub owoce sprzedawane na wagę, alkohol (piwo lub cydr).

A oto ich wnioski:

Spośród odwiedzonych sklepów, najlepiej zaprojektowane były obszary kas samoobsługowych w sieciach Auchan oraz Tesco. Mniej komfortowo dla klienta zaplanowane zostały stanowiska w sklepie Piotr i Paweł, gdyż skanowanie produktów odbywało się pod czujnym wzrokiem kolejnych klientów, ustawionych w kolejce. Problem jest jednak łatwy do wyeliminowania. Wystarczy przesunąć początek kolejki o kilka kroków wstecz.

Konstrukcja urządzeń

Wszystkie kasy automatyczne na pierwszy rzut oka sprawiały wrażenie bardzo skomplikowanych urządzeń. Poszczególne elementy, np. terminale płatnicze, wrzutnie na banknoty i monety itp. znajdowały się w różnych, często przypadkowych miejscach. Ich umiejscowienie nie odzwierciedlało procesu korzystania z narzędzia. Aby móc sprawnie obsługiwać kasę trzeba więc cały czas kontrolować komunikaty i animacje wyświetlane na ekranie.

Proces zakupu

Proces korzystania z kas automatycznych był zbliżony w sklepach wszystkich analizowanych sieci. Najważniejszymi czynnościami są kolejno skanowanie produktów i odkładanie ich do torby oraz wybór i finalizacja płatności. W różnym momencie tego procesu automaty pytają klientów o posiadanie karty lojalnościowej, w przypadku sieci Auchan krok ten pojawia się przed skanowaniem produktów, w przypadku Piotra i Pawła po ich zeskanowaniu. W sieci Tesco ze względu na fakt, że reklamówki są dodatkowo płatne, klient określa najpierw, czy posiada własną torbę. Jeśli jej nie ma, po zeskanowaniu produktów musi on wskazać liczbę wykorzystanych reklamówek. Po zaznaczeniu opcji „mam własną torbę” i umieszczeniu jej w odpowiednim miejscu pojawił się komunikat o konieczności poczekania na obsługę. Problem mógł wynikać w faktu, że torba nie była pusta. Po zdjęciu torby ze specjalnej półki w celu jej opróżnienia system wrócił do ekranu startowego. W kolejnej próbie nie zaznaczyliśmy już, że mamy własne torby. Jeśli przyczyną opisanego problemu była zbyt duża waga torby, rozwiązaniem byłby komunikat informujący klienta, że własne torby powinny zostać wcześniej opróżnione.

Komunikaty głosowe i polecenia wyświetlane na ekranie

Obsługę kas automatycznych ułatwiają polecenia dźwiękowe emitowane w poszczególnych momentach oraz wskazówki wyświetlane na ekranie. Komunikaty dźwiękowe wszystkich zbadanych kas czytane są wyraźnym spokojnym głosem. Szczególnie pomocne okazują się animacje pokazujące np. w którym miejscu znajduje się wrzutnia na gotówkę lub jak zeskanować produkt. Z racji nieergonomicznego rozmieszczenia poszczególnych funkcji animacje te okazują się często niezbędne.

  • fasdfdasf 2015-11-02 16:04:49

    Jestem ciekaw dlaczego w biedronce w kupcu poznanskim zrezygnowali z kasy samoobslugowej kradli czy jak?

  • GS1 Polska 2015-11-02 13:13:10

    Kasy obsługowe, choć wciąż wydają się innowacyjne, są jedynie etapem pośrednim do w pełni samodzielnego procesu sprzedaży przeniesionego na klienta. W obu jednak trendach kluczem są dobrej jakości kody kreskowe, które łatwo znaleźć na opakowaniu i zeskanować

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane