V Forum RSiH: Przestarzały system szkolenia pracowników to jedna z barier rozwoju handlu

Autor: dlahandlu.pl 15 października 2012 15:43

Rozpoczynając debatę Biznes bez barier podczas V Forum Rynku Spożywczego i Handlu Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności zasygnalizował, że w raporcie PKPP Lewiatan wyliczono 366 barier prawnych i administracyjnych, które utrudniają prowadzenie biznesu w Polsce. Minister Dariusz Bogdan, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki wskazał z kolei, jak wiele barier w ostatnich latach zostało usuniętych.


Uczestnicy debaty jako największe utrudnienia w prowadzeniu swoich firm wymienili koszty pracy w tym koszty związane ze świadczeniami ZUS, urlopami macierzyńskimi i zwolnieniami lekarskimi, które w skrajnych przypadkach potrafią sięgać 2 lat. Drugą grupą problemów wskazywaną przez panelistów były kwestie związane z systemem szkolnictwa i kształceniem ustawicznym.

Jak podkreśliła Renata Juszkiewicz, prezes POHiD przygotowanie zawodowe pracowników do pracy w handlu jest na bardzo słabym poziomie, bo programy nauczania, z których korzystają są przestarzałe. Dlatego sieci handlowe na własny koszt szkolą pracowników, tak by spełniali oni wymagania obecnego rynku pracy. - To są bardzo duże koszty. Inwestujemy je, bo tego wymaga od nas rynek - stwierdziła Renata Juszkieiwcz.

Kolejna grupa barier wskazywana przez uczestników forum związana była z regulacjami prawnymi takimi jak określanie przez gminy umiejscowienia punktów sprzedaży alkoholu, o czym wspomniał Leszek Wiwała, prezes PVA oraz niewydolność polskiego systemu sądowniczego. - Nasze fabryki pracują na trzy zmiany, a sądy tylko do godz. 16. To powoduje, że wymiar sprawiedliwości nie nadąża za potrzebami biznesu - stwierdził Marian Owerko, prezes Bakallandu.

Andrzej Gantner dodał, że 50 proc. wszystkich zafałszowań żywności wynika z braku jednolitej interpretacji przepisów, a nie ze względu na umyślne działania producentów.

Odnosząc się do tak sformułowanych stwierdzeń minister Dariusz Bogdan powiedział, że misją Ministerstwa Gospodarki jest tworzenie w Polsce najlepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w porównaniu z innymi krajami europejskimi. - Deregulacja nie jest słowem pusty. Czynimy próby zmniejszania barier gospodarczych. Każdy kraj w czasach kryzysu stara się deregulować, by obniżyć koszty funkcjonowania biznesu i pobudzić go do działania. W unijnych standardach zapisano limit zmniejszenia obciążeń administracyjnych o 25 proc. - mówił minister Bogdan. Jako przykłady działań, które zmniejszają utrudnienia w biznesie podał zastąpienie zaświadczeń oświadczeniami, zlikwidowanie konieczności przedstawiania niektórych oryginałów dokumentów, obniżenie kosztów sądowych, skrócenie okresu przechowywania dokumentów do kontroli, skrócenie czasu zakładania firmy z 1 miesiąca do 15 minut w systemie elektronicznym, a także wprowadzenie konsultacji projektów prawnych on-line od pomysłu aż do ich analizy ex-post. To są konkretne ułatwienia dla przedsiębiorców i szansa na kierowanie się ich opiniami przy tworzeniu prawa - zakończył minister Bogdan.

W debacie udział wzięli Dariusz Bogdan - podsekretarz stanu, Ministerstwo Gospodarki; Grzegorz Grabka - dyrektor Jednostki Certyfikującej Systemy Zarządzania, TÜV Rheinland Polska; Kamil Kliniewski - prezes zarządu, Hygienika SA; Renata Juszkiewicz - prezes zarządu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji; Marian Owerko - prezes Zarządu, Bakalland SA; Marek Sypek - prezes zarządu, Agros Nova; Leszek Wiwała - prezes zarządu, Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12737

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane