VII FRSiH: Klient jest królem - konsument nieustannym wyzwaniem dla sieci handlowych

www.portalspozywczy.pl 20 października 2014 14:59

Polski konsument po 20 latach zdobywania świadomości stał się królem i nieustannym wyzwaniem dla sieci handlowych. Do rozwoju świadomości klienta przyczynił się m.in. internet i rozwój nowych technologii. Nastała era smart shoppera - mówili uczestnicy panelu zatytułowanego "Klient jest Królem" podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu. Debatę moderował Marcin Dobek, wiceprezes ABR Sesta.

- Nie mam wątpliwości, że klient jest królem, a my jako sieci handlowe żyjemy z tego, że mamy klientów. Jest zagęszczenie sieci, oferty i wojna cenowa i na tym klient wygrywa. Ma wybór, bo ma kilka sieci w promieniu kilkuset metrów. Mówi się o smart shoppingu i polowaniu na promocje, a ludzie z tego skrzętnie korzystają - mówił podczas panelu Maciej Stoiński, członek zarządu sieci Piotr i Paweł.

Konsument nabrał pewności siebie

Polski konsument przez ostatnie 20 lat nabrał pewności siebie.

- Patrząc z perspektywy tego co stało się przez ostatnie dwie dekady na polskim rynku handlowym obserwujemy nabieranie pewności siebie przez klientów, gdzie 20 lat temu mieliśmy sklepy państwowe z kartkami na zakupy. Wtedy na początku tej drogi klient był niepewny, bo nie do końca znał swoje prawa i możliwości - mówił Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.

- Do tego przyczyniła się mocno konkurencja, bo Polska jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie i klient nabrał pewności siebie. Ale klient dostał też do ręki jeszcze jedno narzędzie - internet oraz nowoczesne urządzenia - i może w każdym momencie wejść do sieci i porównać np. ceny. A kiedyś wojny wygrywali królowie, którzy byli bardzo dobrze poinformowani. I dziś klient jest królem, bo to on dziś jest bardzo dobrze poinformowany - dodał.

- Nie ma innej drogi niż na pogodzenie się z tym, że klient będzie coraz bardziej świadomy i przestać walczyć z ta falą, tylko dostosować się do niej. Można zadać sobie pytanie dlaczego klient woli kupować w internecie, ale z tym nie walczyć - mówił z kolei Adam Jesionkiewicz, prezes Infinity Beacons.

Ryszard Tomaszewski podkreślał zaś, że w pewnych rejonach w Polsce - tam gdzie nie ma jeszcze pełnego dostępu do internetu - klienci jeszcze nie do końca znają swoje prawa i możliwości, ale w dużych miastach gdzie jest pełna świadomość konsumenta, klient jest już bardziej wymagający.

Era smart shoppera

Nastała więc era smart shoppera i to technologia dała konsumentowi berło do ręki.

- Mamy erę shoppera, czyli to konsument decyduje o wszystkim i nie tylko jest królem, ale też decydentem. Zawsze powinniśmy mieć z tyłu głowy, że wszystko co robimy, robimy po to, żeby konsument był zadowolony - mówił Stefan Golonka, członek rady nadzorczej Bakalland.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12438

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane