PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

VIII FRSiH: Polski rynek handlowy ewoluuje, rywalizacja o klienta na obszarze asortymentowym

www.portalspozywczy.pl 6 listopada 2015 11:22

Polski handel cały czas się zmienia, ale tempo owych zmian nie jest już tak szybkie, jak dawniej. Przeobrażenia ostatnich kilku lat to nie rewolucja, lecz jedynie ewolucja. Sieci handlowe znalazły się w sytuacji, w której ich dalszy rozwój numeryczny jest już utrudniony, więc nacisk w rywalizacji o klienta przeniósł się na obszar stricte asortymentowy. Szansą dla niektórych podmiotów handlowych może być obecność w kanale e-commerce, ale zarabianie na sprzedaży żywności przez internet jest jeszcze w Polsce pieśnią przyszłości - to główne wnioski płynące z debaty "Handel i dystrybucja. Nowy ład. Polski i europejski handel w trakcie rewolucji", która otworzyła drugi dzień VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- Sieci handlowe, które chcą operować na rynku, muszą zmieniać swoje strategie - zauważył Adam Manikowski, dyrektor zarządzającyTesco Polska. Tłumaczył, że w związku z wysoką konkurencyjnością rynku handlowego w Polsce, a zarazem coraz mniejszą rentownością sieci handlowych, firmy potrzebują nowych pomysłów na to, jak przyciągać do siebie klientów.

Adam Manikowski zdradził też, w jaki sposób Tesco zamierza poradzić sobie na trudnym rynku. Po pierwsze, będzie to stawianie na małe formaty i na rozwój oferty produktów świeżych. Tesco testuje też nowe podejście do hipermarketów: zastanawia się nad otwieraniem wewnątrz nich mniejszych placówek, tzw. "sklepów w sklepie". Oprócz tego brytyjska sieć wiąże duże nadzieje z kanałem e-commerce. Tesco chce inwestować w dalszy rozwój dostaw click&collect oraz w aplikacje mobilne. Sieć zdecydowała się także na szukanie oszczędności, poprzez centralizację zarządzania w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji.

Według Roberta Nocenia, dyrektora działu hipermarketów i członka zarządu Carrefour Polska, jednym z kluczowych trendów widocznych na rynku handlowym jest multiformatowość. - Mniej więcej od 2014 r. widać wyraźnie u retailerów trend dynamicznego poszukiwania nowych konceptów handlowych, nowych formatów sklepów, modernizowania sklepów, poszukiwania wyróżników, a także trend dopasowania się do zmian w strategii dyskontów, które coraz bardziej przesuwają się w kierunku supermarketów - wyliczył Robert Noceń.

Przedstawiciel francuskiej sieci podkreślił, że rynek handlowy jest obecnie w Polsce szalenie trudny, jak również coraz bardziej konkurencyjny. Noceń odniósł się również do zmian, które nastąpiły w strukturze sieci Carrefour. W spółce, która posiada dziś w Polsce 750 hipermarketów, supermarketów i sklepów convenience, jak również centra handlowe, nastąpiła w ostatnich latach decentralizacja zarządzania. Władza w organizacji w dużej mierze przekazana została dyrektorom poszczególnych sklepów. Impuls do zmian wychodzi dzisiaj bezpośrednio od placówek handlowych, a rolą centrali firmy jest odpowiadanie na potrzeby zgłaszane przez poszczególne jednostki biznesowe.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11396

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane