VIII FRSiH: Rewolucji w handlu nie będzie. Nie wszystko co jest trendy to wielki biznes (pełna relacja)

Autor: dlahandlu.pl 9 listopada 2015 14:16

VIII FRSiH: Rewolucji w handlu nie będzie. Nie wszystko co jest trendy to wielki biznes (pełna relacja) Na zdj. uczestnicy debaty, fot. Żelazna Studio

Rozwój technologii będzie miał coraz większy wpływ na sektor handlu, a branża musi podążać za konsumentem, nie zapominając, że handlowiec jest głównym źródłem wiedzy o konsumencie. Jedną z kluczowych dla handlu kwestii będzie ustawa o opodatkowaniu sieci wielkopowierzchniowych, która w znaczący sposób zmieni strukturę rynku – to  wnioski wypływające z dyskusji, jaka odbyła się podczas panelu "20 lat nowoczesnego handlu w Polsce – nowy konsument, nowy handel" w ramach VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Zdaniem Agnieszki Gosiewskiej, dyrektora ds. kluczowych klientów w firmie Nielsen, handel detaliczny w Polsce rozwija się powoli. - Konsument kształtuje rynek, a handel spełnia jego potrzeby. Sposób życia będzie kształtował biznes, a technologia przyspieszy zmiany – mówiła ekspertka Nielsena.

Gosiewska wskazała trendy, które będą miały największy wpływ na handel detaliczny w Polsce. - Pierwszy trend jest związany ze zdrowiem i samopoczuciem (wellness). Drugi z internetem rzeczy, trzeci natomiast to tzw. hyperlocal, personalizacja oferty – bierze się z potrzeb rynku, a nie konsumenta. Klucz do sukcesu leży na przecięciu świata rzeczywistego z wirtualnym – uważa panelistka.

Zdaniem ekspertki firmy Nielsen, na handel wpłynie także rosnąca ilość użytkowników smartfonów. Ekspertka przytoczyła dane, z których wynika, że 76 proc. Polaków ma dostęp do internetu, a 41 proc. korzysta z mobilnego internetu w smartfonie.

- Już wkrótce smartfon będzie ważnym elementem zakupów i całego życia – dodała. Badania już pokazują, że klienci coraz częściej oczekują od placówek handlowych dostępu do internetu (wi-fi), samoobsługowych kas oraz kodów QR.

Agnieszka Gosiewska zwróciła także uwagę na personalizację oferty i zawężanie grup targetowych. Jej zdaniem, w przyszłości sklepów będzie mniej, ale wzrośnie ich jakość i rola. Będą one także ze sobą współpracować dla własnej korzyści.

Przyznała, że proces zakupowy nie zaczyna się w sklepie, ale znacznie wcześniej. - Trzeba umieć skorzystać z wiedzy na temat klientów sklepów. Trzeba czerpać wiedzę z zasobów, które mamy i przekuwać to w dane – podsumowała.

Czy nowe technologie zbliżą klienta do hipermarketów? Jean-Philippe Magre, prezes zarządu sieci E.Leclerc uważa, że wszelkie inwestycje muszą mieć uzasadnienie ekonomiczne. 

- To jest wyzwanie. Jak to zrobić by miało sens ekonomiczny? Cross-selling, budowa maretplaceów  - to ciekawe koncepty. We Francji jesteśmy liderem w formacie Drive. Klient zamawia towar przez internet, a w dogodnym dla siebie czasie podjeżdża pod sklep i odbiera zamówienie. Inwestujemy w to rozwiązanie, bo we Francji grunty są tanie, ale w Polsce w tej chwili nie byłoby to opłacalne. Biznes musi się bilansować, szczególnie w dobie niskich marż i dużej konkurencji – ocenił Jean-Philippe Magre.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11586

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane