REKLAMA
REKLAMA

VIII FRSiH: Rynek wewnętrzny - główne obszary i potencjał wzrostu sektora FMCG (pełna relacja)

www.portalspozywczy.pl 9 listopada 2015 13:41

Wewnętrzny rynek spożywczy w Polsce nie należy do łatwych. Firmy sektora rolno-spożywczego ciągle borykają się z licznymi problemami, które ograniczają możliwości ich wzrostu. Duża konkurencja rynkowa, przemiany w handlu oraz przedłużająca się deflacja bezpośrednio wpływają na sposób prowadzenia biznesu. Wyzwania stojące przed branżą spożywczą powodują, iż na rynku przetrwają tylko najsilniejsi gracze, a proces konsolidacji będzie dalej postępował – to główne wnioski płynące z debaty „Rynek wewnętrzny – główne obszary i potencjały wzrostu sektora FMCG. Inwestycje i finanse”, która odbyła się podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

REKLAMA

Uczestnicy dyskusji zgodzili się co do tego, że polski rynek spożywczy nie jest łatwy. Producenci żywności szans na rozwój coraz częściej szukają na rynkach zagranicznych. Dla skutecznej ekspansji konieczne jest jednak odpowiednie ułożenie biznesu w Polsce.

- Żeby eksportować trzeba mieć bardzo dobrze poukładaną produkcję i przemyślaną strategię na rynku wewnętrznym. Bez tego ekspansja się nie uda – mówiła Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry.

Jak podkreśliła, od jakiegoś czasu rynek spożywczy w Polsce nie rośnie. O ile cały handel detaliczny notuje pewne wzrosty, o tyle rynek spożywczy jest już w fazie całkowitego nasycenia.

- Polski rynek wewnętrzy wyczerpał łatwe metody wzrostu. Jest graniczna ilość żywności, którą można skonsumować – zauważyła Górnicka. Wartość rynku spożywczego liczona według sprzedaży detalicznej, czyli w cenach dla konsumenta wyniosła w ubiegłym roku 220 mld złotych, to jest około ¼ całego rynku detalicznego.

Sytuacja producentów jest znacznie trudniejsza niż w handlu, co wiąże się m.in. ze znaczącym spadkiem dynamiki produkcji sprzedanej.

- Eksport wydaje się dużo bardziej atrakcyjnym obszarem. W przeciągu najbliższych lat nadal prognozowane są wzrosty w granicach 6- 8 proc.- przyznała prezes firmy Inquiry.

Zdaniem Agnieszki Górnickiej zarówno w produkcji żywności, jak i w handlu zachodzą gwałtowne zmiany, które mogą stanowić szansę na dalszy rozwój. Jedną z nich jest ewolucja formatów sklepowych.

- Polska jest unikalnym krajem, gdzie na każdym kroku jest jakiś sklepik. Konsument podczas jednego wyjścia na zakupy jest w stanie odwiedzić kilka sklepów. Te zwyczaje zakupowe wynikają z poszukiwania produktów w najlepszej cenie. Poszukiwanie takich formatów sklepów, które będą dopasowane do zmieniających się potrzeb konsumentów jest jednym z kierunków rozwoju – przyznała Górnicka.

Nie tylko cena

Prezes Inquiry zauważyła także, że zmienia się świadomość konsumentów. Mogłoby się wydawać, że konsument goni za niższą ceną. Faktycznie jest jednak inaczej.

- Prawda jest taka, że on goni za dobrą ceną produktu dobrej jakości. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów z segmentu premium. Konsument nadal poszukuje bardzo dobrej ceny, ale nie jest to poruszanie się w sferze produktów najtańszych – mówiła Agnieszka Górnicka.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12382

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA