W 2013 r. w Polsce przybędzie 600 tys. mkw. powierzchni handlowej

Property News 7 marca 2013 20:12

W 2013 roku wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniesie około 600 tys. mkw. - wynika z danych agencji Colliers. W bieżącym roku otwartych zostanie aż 5 centrów handlowych o powierzchni ponad 50 tys. mkw.

W 2012 roku deweloperzy ukończyli 485 600 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi spadek o ok. 22 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Nowa podaż zdominowana była przez mniejsze obiekty handlowe o powierzchni najmu nieprzekraczającej 35 tys. mkw. Jedynym większym centrum handlowym oddanym do użytku była ukończona w listopadzie 2012 roku Galeria Rzeszów (42 tys. mkw. najmu).

Ponad 30 proc. nowej podaży dostarczono w 8 największych polskich aglomeracjach, a blisko 60 proc. w miastach małej i średniej wielkości (poniżej 200 tys. mieszkańców).

Na polskim rynku handlowym pojawili się także nowi deweloperzy centrów wyprzedażowych. Pierwsze centra tego formatu zostały ukończone w Szczecinie (Outlet Park Szczecin, Echo Investment) oraz w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Outlet, Centrum Targowe Ptak SA). Na koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 9,17 milionów mkw.

Polski rynek handlowy w 2012 roku wzbogacił się o nowe międzynarodowe marki, m.in. amerykańskie sieci Victoria's Secret, Bath&Body Works i American Eagle Outfitters czy skandynawską markę COS (Collection of Style), należącą do sieci H&M. W centrach handlowych pojawiły się także tzw. pop-up shops, czyli sklepy tymczasowe, otwarte w danej lokalizacji przez określony czas. Taka forma pozwala na rozpoznanie rynku i przeważnie wybierana przez nowe marki oraz młodych projektantów (np. Pop-Up Shop Bohoboco i Loft37.pl oraz Pop-Up Store Blessus w Starym Browarze, czy butik Łukasza Jemioła w Manufakturze).

Współczynnik powierzchni niewynajętej w największych aglomeracjach miejskich nie przekroczył 5 proc.. Najmniej dostępnej powierzchni znajduje się w Warszawie i Szczecinie.

Obecnie w budowie znajduje się blisko 800 tys. mkw. powierzchni handlowej. W opinii Colliers International w związku z wysoką aktywnością deweloperów przyrost podaży w 2013 roku będzie wyższy od poziomu odnotowanego w roku 2012 i szacuje się, że wyniesie ok. 600 tys. mkw. Deweloperzy ponownie zwracają się w stronę większych miast, szukając w nich luk do zagospodarowania, czy to pod względem lokalizacji, czy uzupełnienia oferty lub zróżnicowania formatu handlowego.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11686

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane