REKLAMA
REKLAMA

W 2013 roku wartość rynku marek własnych w Polsce sięgnie 46,7 mld zł

Autor: PMR/portalspozywczy.pl 12 października 2011 13:18

Według szacunków zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. "Marki własne detalistów w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013", wartość rynku marek własnych w Polsce wyniosła 2010 r. 24,6 mld zł, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z rokiem 2009.

REKLAMA
Zdaniem analityków PMR najbliższe trzy lata to czas gwałtownego przyspieszenia rozwoju rynku private label w Polsce. Jeszcze w tym roku rynek produktów sieciowych wzroście o 21 proc. do 29,9 mld zł, w 2012 r. będzie to 23 proc. wzrost do 36,8 mld zł, zaś w 2013 r. rynek produktów sieciowych osiągnie wartość 46,7 mld zł.

Wysoka dynamika rynku była efektem znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w supermarketach i hipermarketach, który wyniósł odpowiednio po 20 proc. W konsekwencji, oba formaty zanotowały wzrost udziałów w rynku. Intensywnie rozwijała się również sprzedaż poprzez dyskonty, aczkolwiek z dynamiką niższą niż w ubiegłym roku - 17 proc. Handel tradycyjny rósł w tempie dwucyfrowym, ale wciąż poniżej poziomu rynkowego.

Największy udział w sprzedaży marek własnych mają dyskonty - w 2010 roku przekroczył on 55 proc. i według naszych przewidywań będzie się systematycznie zwiększał w kolejnych latach. Za dynamicznym rozwojem sprzedaży private label w tym kanale stoi szybko rosnąca sieć sklepów dyskontowych. W 2010 roku w Polsce przybyło ponad 260 nowych placówek tego formatu, kilkadziesiąt więcej niż w poprzednim roku. Za największy wzrost odpowiada sieć Biedronka, która rośnie w tempie 150-200 sklepów rocznie, aczkolwiek w 2010 roku zanotowała wzrost sprzedaży niższy niż w ubiegłych latach. Poza tym, w dyskontach większość oferty stanowią produkty marek własnych - w przypadku niektórych sieci ich udział sięga niemal 90 proc. asortymentu.

Do rozwoju rynku marek własnych w 2010 roku przyczyniło się wciąż odczuwalne spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci, szukając oszczędności, częściej sięgali po produkty detalistów. Z uwagi na to, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisały się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków. Poza tym nastąpił wyraźny wzrost akceptacji marki własnej.

Na 2011 rok i kolejne lata prognozy PMR przewidują dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych, przekraczający 20 proc. Do wzrostu rynku przyczyniać się będzie rozwój oferty private label we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne. Duże znaczenie dla rynku będzie miała ekspansja sieci dyskontowych, których liczba w przyszłym roku przekroczy 3 tys.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13077

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA