W I kw. 2016 roku w Polsce powstała tylko 1 galeria handlowa

Autor: dlahandlu.pl 14 kwietnia 2016 20:10

W 2016 roku do użytku zostanie oddanych o połowę mniej centrów handlowych niż w 2015 roku - wynika z raportu Colliers International. W pierwszym kwartale w Polsce otwarto tylko jedną galerię.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w Polsce do użytku oddano jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Na koniec pierwszego kwartału w budowie znajdowało się ponad 600 tys. mkw. z czego ukończenie blisko 60 proc. planowane jest w okresie kwiecień-grudzień tego roku. Oznacza to spadek rocznej podaży o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w pierwszym kwartale tego roku.

W pierwszym kwartale tego roku ukończony został jeden znaczący projekt handlowy – Galeria Glogovia (ok. 21 tys. mkw.), gdzie swoje sklepy otworzyły między innymi sieci Piotr i Paweł, Media Expert, C&A, grupa LPP, Martes Sport, a także operator kinowy Cinema 3D.

Warto wspomnieć również o otwarciu kolejnej fazy rozbudowy warszawskiego centrum Atrium Promenada (ok. 3,5 tys. mkw.), gdzie znalazł się jeden z największych w Polsce sklepów sieci H&M.

W minionym kwartale rozpoczęły się modernizacje kilku centrów handlowych (np. Galerii Słowiańskiej w Zgorzelcu), trwają remonty centrów handlowych Morena, Auchan i ETC w Gdańsku, centrum ETC w Swarzędzu, Silesia City Centre w Katowicach i Pasażu Grunwaldzkiego we Wrocławiu.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci handlowych, m.in. w Galerii Bałtyckiej otwarty został pierwszy salon nowej marki grupy LPP – Tallinder. Nowa polska marka pojawiła się także w Galerii Riviera w Gdyni – Up8 (moda sportowa). W styczniu pierwszy sklep franczyzowy amerykańskiej sieci Skechers (obuwie i akcesoria) został otwarty w warszawskiej Galerii Mokotów.

Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł na koniec grudnia 2015 r. 2,9 proc., natomiast w dużych miastach (200 tys. - 400 tys. mieszkańców) 4 proc.

Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej charakteryzuje się Warszawa (1,5 proc.). Najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się natomiast w Poznaniu (4 proc.). Właśnie w Poznaniu budowany jest obecnie największy obiekt handlowy - Posnania (ok. 100 tys. mkw.), której powierzchnia stanowi ponad ¼ podaży 2016 r. Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.). Wśród miast dużych (200 tys.-400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Bydgoszczy (6 proc.), a najmniej w Lublinie (1,6 proc.).

Warto zwrócić uwagę na spadek roli dużych operatorów spożywczych jako głównej atrakcji centrów handlowych. W budowanych obecnie obiektach takich jak Wroclavia, Galeria Metropolia i Forum Gdańsk, Serenada w Krakowie, czy Gemini Park Tychy sklep spożywczy zajmuje jedynie ok. 2 000 mkw. powierzchni.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane