PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

W III kw. 2014 w fazie budowy w Warszawie było 84 100 mkw. powierzchni handlowej

Autor: dlahandlu.pl 11 grudnia 2014 10:06

Poza centrami handlowymi, na które przypada ponad 1,1 mln mkw. w ramach 36 obiektów, w aglomeracji warszawskiej funkcjonuje pięć parków handlowych (270 000 mkw.), 23 wolnostojące magazyny handlowe (186 000 mkw.) oraz trzy centra wyprzedażowe (50 000 mkw.).

W III kw. 2014 r. aglomeracji warszawskiej rozpoczęły się budowy Ferio Wawer o powierzchni najmu 12 500 mkw.; Fabryki Wołomin (30 000 mkw. powierzchni najmu w ramach centrum i parku handlowego) oraz Hali Koszyki łączącej funkcje handlowe (7 500 mkw.) z biurowymi (13 000 mkw.). W realizacji są jeszcze inne projekty rozpoczęte wcześniej: Galeria Legionowo (10 500 mkw.) oraz rozbudowy dwóch istniejących obiektów - Wola Park (o 17 600 mkw.) oraz centrum wyprzedażowego Factory Ursus (o 6 000 mkw.). Łącznie w fazie budowy po III kw. pozostawało 84 100 mkw. powierzchni najmu.
Z kolei Grupa Auchan przedstawiła koncepcję budowy nowego centrum handlowego w dzielnicy Wilanów - Wilanów Park. Zgodnie z informacjami od inwestora, poza hipermarketem, w centrum pojawi się również pierwszy w Polsce niespożywczy koncept tej sieci. Wilanów Park oficjalnie ma być oddany do użytku pod koniec 2016, jednak termin ten uzależniony jest od uzyskania przez inwestora niezbędnych pozwoleń.

- Całkowita podaż nowoczesnych obiektów handlowych w aglomeracji warszawskiej sięga1,62 mln mkw. powierzchni najmu, z czego ponad 1,1 mln mkw. stanowią centra handlowe. Pomimo takiej skali stołeczny rynek charakteryzuje nadal jeden z najniższych wśród głównych aglomeracji wskaźników nasycenia powierzchnią handlową w ramach centrów handlowych, czyli 439 mkw. na 1 000 mieszkańców. Najwyższa w Polsce siła nabywcza mieszkańców aglomeracji przekraczająca średnią krajową o 65% w połączeniu z niskim wskaźnikiem pustostanów na poziomie 1,6% określa potencjał miasta i okolic dla nowych projektów handlowych - komentuje Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa, JLL.

Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni jandlowych JLL, komentuje: „W III kwartale na rynku zadebiutowały trzy nowe marki - Devred 1902 w Wola Park oraz Undiz i Kiehl's Since 1851 w Arkadii. wW IV kw. swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Kipling i Imaginarium w Arkadii oraz Twin-Set w warszawskim Klifie, a także Apple Shop w Media Markt na Okęciu. Ponadto, w ostatnim czasie w Domotece na Targówku powstał pierwszy w Europie sklep marki JOOP! z meblami oraz artykułami wyposażenia wnętrz. Nowe otwarcia potwierdzają atrakcyjność Warszawy dla zagranicznych marek, które wybierają stolicę jako przyczółek swojej ekspansji w Polsce."
Zmiany zachodzą również wśród marek działających na rynku już od wielu lat. Pierwsze samodzielne sklepy otworzyły w Arkadii dotychczas występujące razem Wrangler i Lee. Dodatkowo, w Centrum Blue City pojawiło się wiele nowych marek, m. in. H&M, New Look, Carry, Nike czy Mothercare.

W ostatnim kwartale najwyższe stawki czynszowe za powierzchnie typu „prime", tj. za najlepsze lokale o powierzchni ok. 100 mkw. w kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, pozostały na stabilnym poziomie i wynoszą 105 euro za mkw. miesięcznie. Zdaniem ekspertów JLL, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się zmian w tym zakresie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11444

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane