W Polsce działa 426 centrów handlowych

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 30 października 2014 09:16

W pierwszej połowie 2014 roku oddano do użytku 245 900 mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym 10 nowych i 2 rozbudowane centra. W efekcie, pod koniec czerwca 2014 roku na rynku funkcjonowało już 426 nowoczesnych obiektów handlowych, w tym centra tradycyjne, wyprzedażowe i parki handlowe, o łącznej powierzchni najmu ponad 10 mln mkw GLA.

Dużą popularnością wśród deweloperów cieszą się małe i średnie miasta, co sprawia, że coraz więcej mniejszych ośrodków zyskuje nowoczesne obiekty handlowe, choć większość z nich nie osiągnęła pod tym względem maksymalnego nasycenia. 
 
W pierwszej połowie tego roku tradycyjne centra handlowe (często określane jako "galerie") powstawały wyłącznie w miastach poniżej 400 000 mieszkańców, podczas gdy w roku ubiegłym dużą aktywność deweloperską odnotowywano w ośmiu największych aglomeracjach. Tradycyjne centra handlowe są nadal dominującym formatem na rynku, stanowiąc 90% jego zasobów. Biorąc jednak pod uwagę obiekty handlowe w fazie budowy, można zauważyć, że udział tych formatów maleje (85%) na korzyść parków handlowych (12%). Deweloperzy parków handlowych coraz chętniej wybierają mniejsze miejscowości, koncentrując się na niszach rynkowych, co bardziej opowiada na potrzeby lokalnych społeczności. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy liczba centrów wyprzedażowych typu „outlet" nie uległa zmianie, jednak w najbliższym czasie planowana jest budowa tego typu obiektów.
 
Podobnie jak zmienia się handel, również rynek centrów handlowych ulega ewolucji i dywersyfikacji.  Następuje rozwój nowych formatów nowoczesnej powierzchni handlowej, które są dostosowywane do potrzeb mieszkańców i powstają coraz częściej w mniejszych miastach. - Popularne stają się obiekty handlowe zintegrowane z centrami komunikacyjnymi korzystające z ruchu naturalnie generowanego przez dworce autobusowe i stacje PKP, czy małe centra wygodnych zakupów (ang. „convenience centre") lokalizowane zarówno w ramach dzielnic mieszkaniowych dużych aglomeracji, jak i w mniejszych miastach - zauważa Kamila Wykrota, dyrektor ds. doradztwa i badań w firmie DTZ.
 
Otwarcia nowych centrów handlowych różnych formatów mają wpływ na średni wskaźnik nasycenia powierzchnią, który w całym kraju zwiększył się do 261mkw./1000 mieszkańców, zbliżając się do poziomu średniej europejskiej. Najbardziej znaczący wzrost tego współczynnika odnotowano w miastach regionalnych między 200 a 400 tys. mieszkańców (średnio +40 m2). Budowane obecnie nowe centra i parki handlowe wpłyną na dalszy wzrost wskaźnika nasycenia zwłaszcza w tej kategorii miast.
 
Jak wynika z raportu PRCH Retail Research Forum, mimo zwiększonej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, średni odsetek pustostanów dla centrów handlowych w 15 największych miastach Polski obniżył się do poziomu 3%. Oznacza to, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy zwiększył się stopień zagospodarowania dostępnej powierzchni handlowej przez działające sklepy. Porównywalnie, jak wskazują inne źródła, w 30 badanych miastach europejskich wskaźnik ten osiągał wartość ponad 7%. - Zarówno aktualne dane, jak również trendy są oceniane pozytywnie - twierdzi Agata Czarnecka, Associate Director, Research & Consultancy, CBRE - zwłaszcza w porównaniu ze wskaźnikami dla obiektów handlowych w USA, gdzie współczynnik powierzchni niewynajętych w centrach handlowych utrzymuje się na poziomie powyżej 11%.
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane