W Polsce jest 90 parków handlowych. Popularnym najemcą Biedronka

Property News 17 maja 2016 14:57

Wartość transakcji inwestycyjnych z udziałem parków handlowych w tych lokalizacjach, w latach 2010 – 2015, wyniosła 82 mln Euro. Stanowiło to 30 proc. ogólnej liczby transakcji obiektami handlowymi w małych miastach – wynika z raportu „Małe miasta, wielkie zakupy?”, który powstał we współpracy Colliers International i GfK Polonia.

Łączna powierzchnia parków handlowych w Polsce wynosi 1 mln mkw. ( blisko 90 obiektów), z czego około 250 tys. mkw. zlokalizowanych jest w małych miastach, liczących poniżej 100 tys. mieszkańców.

Największe nasycenie parkami handlowymi występuje w województwach: śląskim, mazowieckim, lubuskim oraz kujawsko-pomorskim. Obiekty powstają zarówno w centrach miast, jak i na dużych osiedlach mieszkaniowych oraz przy głównych drogach wylotowych. W segmencie parków handlowych działa aktywnie kilkanaście firm deweloperskich. Parki handlowe budują, między innymi: Dekada Realty (Dekada), Eyemaxx Development (My Box), Immofinanz (Stop.Shop),Katharsis Development (HopStop), PA Nova, Rank Progress, Retail Concept (Karuzela), Saller czy Trei RE (Vendo Park).

— Szacujemy, że rok 2016 będzie rekordowy pod kątem wolumenu sprzedaży parków w Polsce od 2010 r. — mówi Andrzej Miazga starszy specjalista w Dziale Doradztwa Inwestycyjnego Colliers International.

 — Tradycyjny zestaw najemców w tego typu obiekcie to sklep spożywczy, RTV AGD, z wyposażeniem wnętrz, sportowy, multimedia, drogeria oraz moda i obuwie w segmencie ekonomicznym — wyjaśnia Marta Machus–Burek, dyrektor działu Powierzchni Handlowych w Colliers International. Najczęściej spotykanymi markami w parkach handlowych w małych miastach są: Biedronka, Media Expert, Jysk, Pepco, Martes Sport, EMPIK, Rossmann, KIK, Takko, Deichmann i CCC.

— O atrakcyjności parku handlowego dla najemców decyduje pięć czynników. Są to: lokalizacja w sąsiedztwie intensywnego ruchu ulicznego z dobrą dostępnością i widocznością, mocny skład najemców, całkowite koszty najmu niższe niż w tradycyjnym centrum handlowym, doświadczony deweloper oraz silny operator spożywczy w parku lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Ze względu na swoją specyfikę parki handlowe oferują znacznie niższy poziom czynszów i innych kosztów najmu niż tradycyjne centra handlowe. Stawki, przy umowach zawieranych na okres 5-7 lat, wahają się od 5 do 15 EUR za mkw. - w zależności od branży oraz wielkości lokalu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10546

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane