W Poznaniu buduje się 75 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej

Property News 19 lutego 2013 15:01

Rynek nowoczesnej powierzchni handlowej w województwie wielkopolskim to obecnie ponad 752 tys. mkw., z czego 70 proc. powierzchni koncentruje się w aglomeracji poznańskiej. Poza stolicą województwa najwięcej powierzchni handlowej znajduje się w Kaliszu (56 tys. mkw.), Koninie (niecałe 50 tys. mkw.) i Lesznie (42 tys. mkw.). Nowoczesne obiekty handlowe zlokalizowane są również w Pile, Ostrowie Wielkopolskim i w Gnieźnie - wynika z danych Colliers International.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej wynosi blisko 520 tys. mkw., co plasuje ją na piątym miejscu wśród największych polskich aglomeracji.

Rynek handlowy w Poznaniu jest zdominowany przez tradycyjne centra handlowe, które stanowią 85 proc. całkowitej podaży zlokalizowanej w 13 obiektach. W ramach pozostałych formatów handlowych wskazać można jedno centrum wyprzedażowe Factory Poznań oraz jeden park handlowy - Franowo - należący do Inter Ikea.

Podaż nowej powierzchni handlowej, planowanej do oddania w Poznaniu do końca 2013 roku, wynosi ok. 75 tys. mkw. Obecnie w budowie znajdują się dwa obiekty - centrum handlowe Poznań City Center (58 tys. mkw.) połączone z dworcem kolejowym oraz wielofunkcyjny obiekt Galeria MM (ok. 5 tys. mkw. powierzchni handlowej). W planach deweloperów są kolejne inwestycje handlowe z późniejszym terminem realizacji, m.in. dwa duże centra handlowe Łacina (Apsys) i Metropolis (Echo Investment), czy mniejszy projekt Półwiejska 2. Rozbudowę Centrum Franowo o pasaż handlowy planuje również Inter Ikea. Deweloper otrzymał już pozwolenie na budowę, a ukończenie nowej części planowane jest na jesień 2013 roku.

Współczynnik dostępnych powierzchni na poznańskim rynku handlowym wynosi ok. 2,5 proc. Jest to poziom porównywalny do wielkości pustostanów odnotowanych na większości rynków handlowych głównych polskich aglomeracji miejskich.

Aglomeracja poznańska charakteryzuje się jednym z najwyższych wskaźników nasycenia powierzchnią handlową wśród głównych aglomeracji, plasując się na drugim miejscu za rynkiem wrocławskim. Nasycenie powierzchnią handlową wynosi blisko 640 mkw. na 1 000 mieszkańców. Wskazuje to na zwiększony poziom ryzyka, z którym muszą liczyć się inwestorzy planujący nowe przedsięwzięcia handlowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11439

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane