REKLAMA
REKLAMA

Według Fern Partners sprzedawcy powinni podnosić ceny, by ratować swoje marże

www.portalspozywczy.pl 9 lipca 2012 13:59

Kryzys powoduje, że sprzedawcy niechętnie podnoszą ceny, gdyż obawiają się stracić klientów. W ten sposób jednak powodują poważne ograniczenie swojej marży. Dlatego przedsiębiorstwa powinny wdrażać podwyżki cen. Brak działań w tym obszarze może skutkować jedynie pogorszeniem sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz utraty pozycji na rynku - wynika z analizy firmy Fern Partners, zajmującej się zarządzaniem cenami i sprzedażą.

REKLAMA

Jak zaznacza Karol Nowicki, konsultant w firmie FernPartners, kryzys finansowy z 2008/2009 roku oraz obecne zawirowania w strefie euro odwiodły sprzedawców od podnoszenia cen, w celu utrzymania swoich klientów i obecnego poziomu sprzedaży. Oprócz unikania podwyżek, ze względu na obawę o utratę klientów, przedsiębiorcy przyjmowali na siebie wzrost kosztów działalności firm, podwójnie zmniejszając w ten sposób swoje marże.

Przypomina on, że tymczasem w wielu branżach rosną ceny surowców - dla przykładu w branży budowlanej w 2010 o kilkanaście procent - oraz ceny mediów (prąd, gaz itp.). Pomimo tego nastąpił 2-4 proc. spadek cen materiałów budowlanych. Ostatni raport Urzędu Regulacji Energetyki wskazuje na 5 proc. wzrost ceny energii elektrycznej w ciągu ostatniego roku (URE, 2012). Nastąpił również znaczący wzrost cen paliw - zgodnie z danymi GUSu w kwietniu 2012 roku były 15 proc. droższe niż rok temu. Oprócz wzrostu kosztów mediów i transportu, przedsiębiorcy od lutego tego roku ponoszą wyższe koszty pracy spowodowane 2 proc. podwyżką stawki rentowej.

- Wszystkie te elementy powodują presję cenowo-kosztową, która zmusza przedsiębiorstwa do poszukiwania sposobów zwiększania zysków w celu obrony swoich marż. Wiele firm w pełni wykorzystało już potencjał prostych sposobów ograniczania kosztów, m.in. poprzez zarządzanie czasem pracy swoich pracowników. Jak się okazuje dalsze działania w obszarze minimalizacji kosztów często są zbyt czaso- i kapitałochłonne - mówi Karol Nowicki.

- W tej sytuacji jedynym rozwiązaniem okazuje się zmiana obecnej polityki cenowej przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie podwyżek, w celu obrony już i tak niskiej marży. Wdrażanie podwyżek cen często jest bardzo trudnym do przeprowadzenia procesem spotykającym się z oporem ze strony klientów, jednakże jest to jedna z nielicznych, możliwych dróg prowadzących do zwiększenia zysków w firmie. Brak działań w tym obszarze może skutkować jedynie pogorszeniem sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz utraty pozycji na rynku - dodaje konsultant Fern Partners.

Zauważa on, że najwięksi gracze na rynku coraz częściej wolą konkurować jakością swoich produktów niż ich niską ceną, wskazując, że wraz ze wzrostem cen na swoje produkty i usługi oferują klientom również większą wartość, aby klienci w jak najmniejszym stopniu odczuli podniesienie cen.

Czytaj:portalspozywcz.pl
 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13208

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA