Właściciel 21 centrów handlowych w Polsce zwiększa dochody z najmu

Autor: dlahandlu.pl 15 marca 2013 10:59

Atrium European Real Estate, właściciel 21 centrów handlowych w Polsce w 2012 roku osiągnął wzrost dochodu brutto z najmu (GRI) o 12,4 proc. do wysokości 193,5 mln euro (2011 - 172,2 mln euro), a dochód netto z najmu (NRI) wzrósł o 17,1 proc. do 181,3 mln euro (2011 - 154,9 mln euro).

Atrium odnotowało wzrost EBIDTA za cały rok o 29,8 proc., z wyłączeniem wpływu aktualizacji wyceny i zbycia aktywów, do 146,0 mln euro (2011 - 112,4 mln euro). Jednocześnie zatwierdzono zwiększenie rocznej dywidendy Grupy na 2013 r. o 17,6 proc. do wysokości co najmniej 0,20 euro za akcję (w 2012 - 0,17 euro). Pierwsza płatność, w wysokości 0,05 euro, zostanie dokonana dnia 28 marca 2013 r. jako spłata kapitału na rzecz akcjonariuszy wpisanych do księgi akcyjnej na dzień 22 marca.

Wartość rynkowa portfela dochodowego Atrium w Polsce (stanowiącego 47 proc. całkowitego portfela dochodowego Atrium European Real Estate o wartości 2,2 mld euro, który obejmuje 156 obiektów) wyniosła 1,03 mld euro i wzrosła o 4,5%, czyli 44,2 mln euro, od dnia 31 grudnia 2011 r. Polski portfel Atrium wypracował wzrost GRI o 15,2% do 73,9 mln euro za rok zakończony dnia 31 grudnia 2012 r. - w porównaniu z rokiem ubiegłym, natomiast GRI w ujęciu like-for-like wzrósł o 1,9% do 56,1 mln euro. Jednocześnie NRI wzrósł o 17,7% do 73,6 mln euro, a w ujęciu like-for-like o 4,3% do 56,3 mln euro. Komercjalizacja (wg definicji EPRA) wszystkich 21 obiektów utrzymuje się na wysokim poziomie i wyniosła 97,5%.

W 2012 roku firma przeprowadziła rebranding polskiego portfela centrów handlowych, występujących teraz pod wspólną marką Atrium, co przyczynia się do wzrostu znajomości Grupy. Ukończono samodzielny pawilon handlowy w Gdyni, o powierzchni 5 tys. mkw., wynajęty spółce Media Markt, który został otwarty w listopadzie 2012 r. Na koniec III kwartału 2012 r. ukończono i otwarto drugą kondygnację centrum handlowego Atrium Mosty w Płocku. Na koniec roku zakończono wewnętrzną modernizację centrum Atrium Promenada w Warszawie, w wyniku której powierzchnia handlowa obiektu wzrosła o ok. 750 mkw. W nowo wyodrębnionej przestrzeni powstał salon marki modowej House oraz powiększył się dotychczasowy lokal Super-Pharm. Podpisano znaczące umowy najmu m.in. z marką modową H&M na wynajem ponad 1,5 tys. mkw. w centrum Atrium Kasztanowa w Pile, z operatorem usług medycznych ENEL-MED na wynajem ok. 1,5 tys. mkw. powierzchni w centrum Atrium Promenada w Warszawie, czy z klubem Pure Jatomi Fitness na wynajem ok. 2,4 tys. mkw. powierzchni, również w centrum Atrium Promenada. Finalizowane są plany rozbudowy centrum Atrium Copernicus w Toruniu o 20 tys. mkw. w związku z przygotowaną do rozbudowy działką o powierzchni 3,8 akrów przylegającą do istniejącego centrum handlowego, która została zakupiona w kwietniu 2011 r.. Na początku 2013 r. rozpoczęto prace nad rozbudową parkingu w tym centrum.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • TRyk 2013-03-16 00:21:34

    W tym roku zaczynają się spadki obrotów a zatem będą następować upadłości firm.

    Związane jest to z postępującym kryzysem, ale też z przesyceniem powierzchni handlowych.

    W kraju gdzie produkcja i przetwórstwo zanika...zabraknie pieniędzy.

    Właściciele powierzchni handlowych powinni obniżać czynsze, bo obudzą się w pustych obiektach.

    Najemcy z kolei winni zaopatrywać się w Polsce aby stymulować produkcję.

    Pomyślcie kto od kogo będzie kupował?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11022

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane