Wojna cenowa nie była tak krwawa, jak sugerowały sieci handlowe

Autor: Edyta Kochlewska 25 lutego 2015 11:00

Wojna cenowa nie była tak krwawa, jak sugerowały sieci handlowe

Jak wynika z trzeciej edycji zestawienia „Największych sieci detalicznych w Polsce", przygotowanej przez serwisy portalspozywczy.pl oraz dlahandlu.pl we współpracy z wywiadownią gospodarczą Bisnode, wojna cenowa, prowadzona przez sieci w 2013 roku nie była tak krwawa, jak firmy deklarowały i nie odbiła się tak mocno na wynikach finansowych spółek handlowych, jak sugerowano.

Porównanie wyników finansowych sieci z ostatnich trzech raportów - lata 2010-2013 pokazuje, że Jeronimo Martins umacnia się na 1. pozycji w polskim handlu (32,8 mld zł sprzedaży w 2013 roku kontra 20,2 mld zł sprzedaży w 2010 roku). Na 2. miejsce wpadła sieć Lidl (10,6 mld zł w 2013 roku wobec 6,09 mld zł w 2010 roku) spychając Tesco na 3. pozycję (11,9 mld zł w 2011 roku wobec 10,3 mld zł w 2013 roku). Tuż za Tesco uplasował się Kaufland, należący tak jak Lidl do Grupy Schwarz z wynikiem 8,3 mld zł sprzedaży w 2013 roku wobec 5,6 mld zł w 2010 roku. Na 7. pozycję z 3. przesunął się zaś Carrefour Polska, który miał 8,1 mld zł sprzedaży w 2010 roku, a w 2013 roku było to 7,1 mld zł. W sumie cztery sieci: Biedronka, Lidl, Tesco i Kaufland mają obecnie ok. 60 mld zł sprzedaży, czyli tyle ile kolejnych 13 podmiotów z listy razem wziętych. To pokazuje rosnące dominację nasilniejszych podmiotów, gdyż blisko 60 mld zł obrotu jeszcze w 2010 roku robiło w sumie 6 podmiotów (Biedronka, Tesco, Carrefour, Lidl, Lewiatan Holding i Kaufland).

Inne ciekawe dane, które można znaleźć w raporcie to wzrost obrotów Żabki Polska z 2,4 mld zł w 2010 roku do 4,1 mld zł w 2013 roku.

Spośród polskich firm na liście wysoko notowane są dwie firmy: Lewiatan Holding, który od od 2011 roku zwiększył sprzedaż z 7,3 do 8,1 mld zł w 2013 roku oraz PPHU Specjał, który w 2011 roku miał obroty na poziomie 3,8 mld zł, a w 2013 roku było to 6,2 mld zł.
Dane te potwierdzają więc zdanie analityków, że w 2013 roku najlepiej na szybko zmieniające się potrzeby konsumentów umiały odpowiedzieć format dyskontowy i małe sklepy conveniece. Jednocześnie dane te wskazują, że nie ziścił się czarny scenariusz, który sieci handlowe rysowały przed opinią publiczną, że rok 2013 był dla handlu czasem wielkiego kryzysu. Okazuje się bowiem, że wiekszość sieci handlowych utrzymała lub poprawiła wyniki sprzedaży, a często także zysk. 

Pełna lista sieci detalicznych i hurtowych: 

http://www.dlahandlu.pl/handel-wielkopowierzchniowy/lista-700-sieci-detalicznych-i-hurtowych-w-polsce-nowa-edycja,41107.html

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Hans 2015-02-25 15:32:46

    Po miejscu 4 mamy siódme- co za yntelygynt to wyskrobał- flaki z kapustą

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11439

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane