Wyższy VAT na napoje kawowe oznacza wzrost cen

www.portalspozywczy.pl 3 kwietnia 2013 12:34

Od 1 kwietnia br. wzrósł podatek VAT na napoje kawowe z mlekiem - z 8 proc. do 23 proc. Istnieje obawa, że klienci kawiarni odczują te zmiany na własnej skórze, a cały sektor może zanotować spowolnienie rozwoju.

Do kwietnia br. kawy z mlekiem (latte czy cappuccino) były traktowane jako napoje mleczne, które są objęte obniżoną stawką podatku VAT (8 proc.). Od teraz każdy napój, w którym jest kawa, podlega już 23-proc. opodatkowaniu.

Konsumenci zaczęli zadawać sobie pytanie, czy ceny napojów kawowych w lokalach gastronomicznych ulegną podwyżkom. I tak są one wysokie w porównaniu do zarobków w Polsce, gdzie za kubek popularnej cafe latte trzeba zapłacić między 10 a 14 zł. Sieci kawiarni tłumaczyły do tej pory, że kawa jest produktem lifestylowy'm, a z usług sieciówek korzystają głównie młodzi ludzie z dużych miast, dla których tekturowy kubek jest synonimem luksusu.

Krzysztof Kaliciński, dyrektor zarządzający, członek zarządu, Empik Cafe Sp. z o.o., która prowadzi około 70 punktów potwierdził, że na chwilę obecną spółka nie planuje zmian cen.

Podobne plany ma CHI Polska, która rozwija sieć około 90 kawiarni Coffeeheaven oraz Costa by Coffeeheaven. - Mając na uwadze poważne konsekwencje, jakie niesie ze sobą wzrost podatku VAT, spółka CHI Polska SA zdecydowała się wziąć na siebie to nowe finansowe obciążenie i nie podnosić cen napojów kawowych. Nasza decyzja jest podyktowana przede wszystkim interesem klientów. Mamy nadzieję, że dzięki utrzymaniu cen napojów kawowych na tym samym poziomie, polscy entuzjaści dobrej kawy będą częściej odwiedzać należące do nas kawiarnie - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Tomasz Fajfer, dyrektor finansowy spółki.

Na wyższe ceny kawy powinni się przygotować klienci kawiarni Starbucks. - W związku ze wzrostem stawki podatku VAT na kawę z mlekiem, zdecydowaliśmy się na nieznaczne podniesienie cen wybranych napojów. Oznacza to, że część kosztów związanych ze zmianą podatku VAT ponosi Starbucks. Dodatkowo podwyżka cen nie dotyczy wszystkich napojów z naszej oferty - dla przykładu cena cappuccino, jednej z najpopularniejszych i najbardziej lubianych przez naszych gości kaw, nie uległa zmianie - mówi Agnieszka Szczepańska, PR Manager AmRest, spółki, która w ramach joint venture rozwija sieć Starbucks w Polsce.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10873

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane