Zachowania konsumenckie: Nielojalny klient został smart-shopperem

Autor: Gazeta Wyborcza 22 grudnia 2012 10:28

Polski konsument nie jest już wierny jednej sieci handlowej. Jeździ tam, gdzie jest najtańsza i najlepsza oferta. Ale nie wierzy też ślepo promocjom - to najważniejsze zasady, jakimi kierują się smart-shopperzy, czyli wyszukujący okazji sprytni konsumenci. Z badań wynika, że w taki sposób zakupy robi już kilka milionów Polaków - pisze "Gazeta Wyborcza".


W Polsce stale przybywa smart-shopperów, czyli sprytnych, świadomych konsumentów, którzy buszują po sklepach w poszukiwaniu promocji i atrakcyjnych cen. Z danych GfK Polonia wynika, że zjawisko to rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie, a takich ludzi może być nawet kilka milionów. - Obecnie blisko 60 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy dla gospodarstwa domowego hołduje zasadom smart-shoppingu - mówi na łamach "GW", Magdalena Zimna z GfK Polonia.
Jak definiuje ona sprytnego nabywcę w polskich realiach? - To osoba, która dokładnie zna ceny najczęściej kupowanych przez siebie produktów i porównuje je między sklepami. Smart-shopper nie jest lojalny ani w stosunku do sieci sklepów, ani do konkretnej marki. Takich ludzi nie interesuje też promocja dla samej promocji. Zakup w promocji musi oznaczać konkretną korzyść. To osoba na wskroś racjonalna, która analizuje swoje wydatki i nie działa pod wpływem impulsu - analizuje Magdalena Zimna.
Moda na sprytne zakupy narodziła się w USA, i to już... kilkadziesiąt lat temu. Tam jednak wygląda to zdecydowanie inaczej - najważniejszą różnicą między Polską a Stanami są... kupony zniżkowe, które amerykańskie sieci handlowe od lat dołączały do gazet jako specyficzną formę promocji. Kryzys sprawił jednak, że zjawisko smart-shoppingu zaczęło się rozwijać także w innych krajach, a najbardziej w Wielkiej Brytanii. Powstały tam dziesiątki serwisów, na których internauci dzielą się z innymi aktualnymi najlepszymi promocjami w sieciach handlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10756

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane