REKLAMA
REKLAMA

Zalety słodzików częściej wykazują badania sponsorowane przez producentów

Autor: PAP 29 września 2016 11:55

W badaniach sponsorowanych przez producentów sztucznych słodzików 17-krotnie częściej uzyskuje się wyniki świadczące o korzystnym wpływie tych substancji na masę ciała i zdrowie - wynika z analizy 31 badań, którą publikuje pismo “PLOS ONE”.

REKLAMA

W ciągu ostatnich czterech dekad popularność niskokalorycznych słodzików systematycznie wzrastała. Słodziki dzieli się na te pochodzenia naturalnego (np. stewia czy ksylitol z brzozy) oraz słodziki syntetyczne (sztuczne), takie jak aspartam i acesulfam K.

Słodziki sztuczne wykorzystuje się w przemyśle spożywczym znacznie szerzej niż naturalne, choćby ze względu na to, że są kilkaset razy słodsze od cukru, przez co można je stosować w bardzo małych ilościach. Obecnie wiele milionów ludzi na świecie sięga po słodzone nimi napoje czy produkty spożywcze licząc na to, że dzięki temu będzie mogła lepiej kontrolować swoją masę ciała i uniknąć tycia. Wyniki badań na temat wpływu tych substancji na zdrowie są jednak sprzeczne - podczas gdy część wskazuje, że pomagają one w zrzucaniu zbędnych kilogramów, inne dowodzą, że ich wpływ na metabolizm (zwłaszcza na programowanie metabolizmu u dzieci) i na zdrowie może być niekorzystny.

Naukowcy z University of Sydney (Australia) we współpracy z badaczami amerykańskimi z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health w Baltimore oraz z University of California w San Francisco sprawdzili wyniki 31 naukowych analiz dotyczących wpływu sztucznych słodzików na zdrowie, które przeprowadzono w latach 1978-2014. Pod uwagę brano zarówno potencjalne korzyści zdrowotne płynące z zastąpienia cukru niskokalorycznymi substancjami słodzącymi, np. schudnięcie, jak również negatywne skutki, w tym wzrost ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2.

Jej autorzy doszli do wniosku, że w badaniach sponsorowanych przez producentów słodzików ponad 17-krotnie częściej uzyskiwano pozytywne wyniki (na temat korzystnego wpływu tych substancji na masę ciała), niż w badaniach niezależnych - odpowiednio w trzech czwartych prac i w jednej na 23 prace. W pracach sponsorowanych o 50 proc. częściej pojawiały się też pozytywne wnioski z badań.

W 42 proc. analiz sponsorowanych nie ujawniono konfliktu interesów autorów, a w około jednej trzeciej nie podano źródła finansowania. Tymczasem finansowy konflikt interesów miał wpływ na tendencyjność badań na każdym ich etapie oraz w trakcie publikowania prac. Autorzy analiz, którzy mieli finansowy konflikt w związku z otrzymywaniem wynagrodzenia od przemysłu spożywczego, ponad siedmiokrotnie częściej wyciągali pozytywne wnioski na temat wpływu słodzików na zdrowie. Co ciekawe, w przypadku czterech z analizowanych prac, które zostały ufundowane przez konkurencyjne firmy, produkujące napoje słodzone cukrem lub wodę butelkowaną, również odnotowano wpływ producenta na wyniki - podane w nich wnioski na temat słodzików były wyłącznie negatywne.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13208

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA