REKLAMA
REKLAMA

Zmowa cenowa na rynku zegarków. UOKiK nałożył karę w wysokości 2 mln zł, ponad połowę zapłaci Swatch Group Polska

Autor: UOKiK 17 grudnia 2015 09:56

Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalała ceny sprzedaży detalicznej produktów marki m.in. Omega, Tissot, Certina, Longines i Rado.

REKLAMA

Postępowanie w sprawie niedozwolonego porozumienia na rynku sprzedaży zegarków  zostało wszczęte w czerwcu 2013 r. UOKiK ustalił, że Swatch Group Polska wraz z dystrybutorami ustalają minimalne ceny detaliczne sprzedaży zegarków w sklepach tradycyjnych i internetowych. W efekcie konsumenci nie mogą kupić produktów taniej niż narzucona z góry cena pomniejszona o określony rabat (np. w przypadku sklepów internetowych maksymalny rabat mógł wynieść 12 proc.). Dotyczy to zegarków następujących marek: Omega, Tissot, Certina, Longines, Rado, Swatch, Flik Flak i CK. Swatch Group Polska jest ich wyłącznym dystrybutorem w Polsce.

Porozumienie charakteryzowało się różnymi rodzajami zachowań. Były to uzgodnienia wertykalne pomiędzy dostawcą a dystrybutorami, ale jednocześnie nosiły cechy tzw. porozumienia hub and spoke, które polega na wymianie informacji dotyczących cen odsprzedaży pomiędzy konkurentami za pomocą pośrednika działającego na innym szczeblu w tym samym łańcuchu obrotu. W tej sprawie dystrybutorzy  dokonywali takich uzgodnień poprzez Swatch Group Polska i w efekcie - pomimo braku bezpośrednich kontaktów - byli świadomi polityki cenowej swoich konkurentów. Ponadto trzech dystrybutorów (Krakowski Salon Jubilerski, FHU Płonka oraz Max-Time) wymieniało informacje o cenach i  ustalało je bezpośrednio ze sobą.

W przypadku sklepów tradycyjnych niedozwolona praktyka trwała co najmniej od 2005 r, a internetowych od 2009 r. W tym czasie Swatch Group Polska monitorował stosowanie cen przez dystrybutorów a sankcją za sprzedaż po stawkach niższych niż ustalone było nawet wstrzymanie dostaw. Sami dystrybutorzy,  będący stronami postępowania, zwracali się bezpośrednio do Swatch Group Polska o podjęcie interwencji w przypadkach odstępstw przez niektórych z dystrybutorów od ustaleń cenowych, a także sami zachęcali dostawcę zegarków do narzucania minimalnych cen detalicznych.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe w łącznej wysokości ponad 2 mln zł. Urząd nakazał również zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Lista ukaranych wraz z wysokością kar: Swatch Group Polska - 1 113 119,88 zł; Vistula Group - 864 557,34 zł; Krakowski Salon Jubilerski - 62 853,60 zł; FHU Płonka - 49 851,84; Max-Time - 39 454,44 zł.

  • Remik 2015-12-18 17:19:09

    Ciekawe czy w związku z ta zmową czas nam płynął wolniej czy też szybciej?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13452

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA