Zmowa cenowa producentów materiałów higienicznych dla HoReCa i sektora spożywczego

www.portalspozywczy.pl 22 września 2014 15:21

Jak dowiedział się serwis portalspozywczy.pl, UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko przedsiębiorcom działającym na rynku produktów do czyszczenia i materiałów higienicznych przeznaczonych m.in. dla rynku HoReCa i przemysłu spożywczego: dwóm spółkom z grupy kapitałowej SCA oraz sześciu dystrybutorom: Eko Higiena z Sierosławia, Henry Kruse z Bielan Wrocławskich, Higma Service z Opola, Les Higiena z Solca Kujawskiego, Zabłocki z Krakowa oraz Smarth z Mrągowa.

- Podstawą obecnych działań UOKiK są informacje zgromadzone przez Urząd podczas postępowania wyjaśniającego, które rozpoczęło się we wrześniu 2013 r. UOKiK przeanalizował m.in. pisemne umowy o współpracy między organizatorem systemu dystrybucji i dystrybutorami, obowiązujące dystrybutorów cenniki oraz działania podejmowane przez spółki z grupy SCA wobec dystrybutorów - potwierdza informacje do jakich dotarł serwis portalspozywczy.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

SCA Hygiene to polski oddział jednego z największych międzynarodowych koncernów z branży higienicznej na świecie. Działa on w bardzo wielu obszarach rynku higienicznego. Marki w portfolio firmy to m.in. Zewa, Libress, Libero, Tena i Tork.

Z zebranych przez UOKiK materiałów wynika, że co najmniej od 2010 roku dystrybutorzy musieli stosować się do wyznaczanych przez SCA minimalnych oraz sztywnych cen odsprzedaży towarów marki Tork. Pod tą marką kryją się produkty przeznaczone do utrzymania higieny w miejscach publicznych (ręczniki papierowe, papiery toaletowe, mydła w płynie), produkty do czyszczenia maszyn w przemyśle (w tym przemyśle spożywczym), jak również szeroki asortyment produktów skierowanych do rynku HoReCa, takich jak serwetki i obrusy.

Tork jest dostawcą serwetek m.in. do takich sieci, jak McDonalds i Burger King. Spółka na całym świecie sprzedaje swoje produkty poprzez sieć autoryzowanych dystrybutorów. W Polsce takich firm jest ok. 30.

W wielu segmentach rynku - np. kategorii serwetek dla HoReCa czy czyściw przemysłowych oraz środków higienicznych w segmencie premium - firma Tork miała i ma pozycję dominującą. Posiada powyżej 45 proc. udziału w rynku tych segmentów.
Jak dowiedział się serwis portalspozywczy.pl od źródła, które pragnie pozostać anonimowe, pozwalało to w porozumieniu z siecią dystrybucji dyktować ceny na rynku. Zmowa była wymuszona przez podmiot dominujący, czyli SCA. Dystrybutorzy musieli się podporządkować - inaczej przestawali sprzedawać produkty marki Tork.

Jak twierdzi nasz rozmówca, z punktu widzenia klientów końcowych (hoteli, restauracji, zakładów spożywczych czy biur) postępowanie SCA bardzo niekorzystnie wpłynęło na możliwość negocjowania i uzyskiwania rynkowych warunków handlowych.
W myśl prawa antymonopolowego, zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji. Zakaz dotyczy zarówno porozumień między konkurentami, jak i między organizatorem systemu dystrybucji i jego dystrybutorami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11127

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane