2016 rok w handlu tradycyjnym (podsumowanie)

Autor: www.dlahandlu.pl 28 grudnia 2016 09:02

2016 rok w handlu tradycyjnym (podsumowanie)

Akwizycje Grupy Eurocash, proces sprzedaży Żabki i restrukturyzacja sieci Makro – te tematy najbardziej elektryzowały branżę handlu tradycyjnego w 2016 roku. Poniżej lista najważniejszych wydarzeń na rynku.

Eurocash zaczął i kończy 2016 rok z przytupem. Grupa była aktywna akwizycyjnie przez cały rok i na pewno nie spocznie na laurach. Spółka jest niewątpliwie jednym z liderów polskiego rynku FMCG. Kiedy w 2016 r większość spółek detalicznych spowolniła swoją ekspansję z powodu niepewnej sytuacji około biznesowej Eurocash działał wprost odwrotnie.
W styczniu 2016 r. Grupa ogłosiła, że kupiła 50 proc. udziałów Firmy Rogala, jednego z franczyzobiorców sieci Delikatesów Centrum. Firma podała, że sprzedaż detaliczna tej spółki w 2015 r. wynosiła ok. 367 mln zł.
Miesiąc później Eurocash zawarł z Pelican Ventures przedwstępną umowę dotyczącą zakupu 100% akcji w spółce Eko Holding oraz pośrednio 100% udziałów spółkach w Ledi i Jim. Nabywane spółki prowadzą sieć ponad 250 sklepów spożywczych w południowo-zachodniej Polsce skoncentrowanych w województwach dolnośląskim, wielkopolskim, opolskim i śląskim. Skonsolidowana sprzedaż nabywanych spółek w 2015 r. wyniosła ok. 999 mln zł.
29 kwietnia firma zgłosiła do UOKiK zamiar przejęcia współkontroli nad spółkami FHC-2 oraz Madas (firmy należące do franczyzobiorcy, który prowadzi 47 sklepów w ramach sieci Delikatesy Centrum). Łączna sprzedaż tych podmiotów przekracza 270 mln zł.
Ponadto, firma deklarowała na łamach mediów chęć zakupu sieci Żabka. Według różnych źródeł sprzedający czyli fundusz Mid Europa Partners nie był zainteresowany ofertą ze względu na ryzyku braku zgody ze strony UOKiK. Wyraźnie widać, że Eurocash stawia na koncept convenience. Spółka nie tylko uruchomiła nową sieć sklepów monopolowych Big Ben, ale przygotowała również nowy koncept dla placówek z logo 1 minute. Sklepy mają charakteryzować się asortymentem ready to eat, ready to drink, ready to cook. Ponadto rozwijano formułę Faktoria Win. Marka wystartowała 3 lata temu, a dziś jej półki znaleźć można w 4000 sklepów w całej Polsce.
W połowie grudnia UOKiK podał, że ma zastrzeżenia do koncentracji polegającej na przejęciu przez Eurocash kontroli nad spółką Eko Holding. W trakcie prowadzonego postępowania Urząd uznał, że niezbędne jest przeprowadzenie m.in. analiz rynkowych oraz zbadania relacji istniejących pomiędzy przejmującą spółką, a sklepami działającymi w ramach sieci franczyzowych i partnerskich. Wykazały one silne powiązania Eurocash z siecią Delikatesy Centrum. Dlatego UOKiK uwzględnił sklepy tej marki oceniając siłę rynkową Eurocash. Ze zgromadzonego materiału wynika, że koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na trzech lokalnych rynkach detalicznej sprzedaży AKCU w promieniu do kilometra od sklepów Eko Holding w: Chróścicach (woj. opolskie), Gniewczynie Łańcuckiej (woj. podkarpackie) i Zarzeczu (woj. podkarpackie). Są to tylko 3 z blisko 250 placówek prowadzonych przez EKO, co w ocenie Eurocash jest bardzo dobrą informacją, wskazującą na możliwość relatywnie szybkiego zamknięcia transakcji.
Kilka dni później spółka podała, że otrzymała zgodę prezesa UOKiK na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez firmę kontroli nad spółką „Polska Dystrybucja Alkoholi”. Warunek zawarty w decyzji prezesa UOKiK polega na obowiązku wyłączenia z transakcji pomiędzy Eurocash a KJD Investment sp. z o.o. (udziałowca PDA) hurtowni napojów alkoholowych należącej do PDA, zlokalizowanej w Pabianicach. Uzyskanie zgody UOKiK było jednym z warunków zawieszających zawartych w umowie przedwstępnej z grudnia 2015 r.
Koniec grudnia przyniósł kolejną dobrą wiadomość dla Grupy - UOKiK zgodził się na przejęcie Eko Holdingu pod warunkiem wyzbycia się przez spółkę wszelkich praw do trzech sklepów EKO.

2016 rok zdominowały również doniesienia i plotki dotyczące nowego nabywcy sieci Żabka. Jak informowały źródła zaznajomione ze sprawą, to może przynieść funduszowi Mid Europa Partners nawet 5 mld zł. Fundusz kupił Żabkę w 2011 roku za 400 milionów euro. Według ostatnich doniesień medialnych oferty wstępne dotarły do funduszu jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Puls Biznesu pisał, że na czele listy jest fundusz TPG, zarządzający 74 mld dol aktywów, mający w portfolio takie marki, jak Burger King czy Cirque du Soleil. Tuż za nimi jest fundusz BC Partners. Kupnem zainteresowany jest też fundusz Hellman & Friedman Private Equity. Jak już wspominaliśmy, z procesu został wykluczony Eurocash, któremu w finalizacji akwizycji mogłoby przeszkodzić długotrwałe postępowanie urzędu antymonopolowego. Media donosiły, że kupnem Żabki mogłyby być zainteresowane polskie koncerny paliwowe - Orlen i Lotos - ale branża uznaje to za mało prawdopodobne.
Ponadto, w 2016 r. sieć postanowiła unowocześnić sklepy z szyldem Żabka. Sieć zdecydowała się na testy nowego konceptu, który charakteryzuje się szerokim wyborem dań gotowych, przekąsek i napojów na wynos. Żabka Polska, do której należą dwa szyldy - Żabka i Freshmarket - dysponuje obecnie siecią ponad 4350 sklepów formatu convenience. Od początku 2016 roku obu sieciom przybyło ponad 200 placówek.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    22,48

  • Śr

    13,23

  • Min

    9,59

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.