PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: Frigo Express

43 proc. firm z sektora MŚP nie sprawdza wiarygodności finansowej kontrahenta

Autor: PAP 26 stycznia 2018 09:18

43 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie sprawdza wiarygodności finansowej kontrahenta, z którym chce podjąć współpracę biznesową - wynika ze wspólnego badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.

Jak wskazano w badaniu "Biznesowy savoir-vivre", dwóch na trzech przedsiębiorców tłumaczy, że nie musi weryfikować partnera, ponieważ ma stałych klientów. Z kolei w 24 proc. firm za towary lub usługi płaci zazwyczaj gotówką, zaś 23 proc. ankietowanych ufa, że kontrahent zapłaci.

"Jednak wielokrotnie to zaufanie zostaje nadszarpnięte, a przedsiębiorca zamiast pieniędzy zostaje z niczym" - wskazano.

Jak zaznaczył cytowany w komunikacie prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, zadłużenie wszystkich firm notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi prawie 9 mld złotych. "Na tę kwotę składa się ponad 945 tys. zobowiązań niespłaconych w terminie. Ponadto, jak wynika z naszego cyklicznego badania +Portfel należności polskich przedsiębiorstw+, aż 85 proc. firm wskazuje na kłopoty z otrzymaniem zapłaty od kontrahentów w umówionym terminie. Części problemów można byłoby uniknąć, ale wciąż mało firm ma w zwyczaju sprawdzać wiarygodność finansową swoich partnerów" - ocenił.

Gdy tych samych przedsiębiorców zapytano o to, czy przy wydawaniu prywatnych pieniędzy sprawdzają wiarygodność płatniczą rozmaitych dostawców, ich odsetek znacznie wzrósł. "Aż 92 proc. ankietowanych w życiu prywatnym weryfikuje dewelopera przed kupnem mieszkania. 76 proc., robiąc zakupy w Internecie, ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Najczęściej szukają opinii oraz komentarzy dotychczasowych klientów o usługach czy produktach" - wskazano w badaniu.

Dlaczego zatem weryfikując prywatnie, nie robią tego zawodowo w firmie? "Przedsiębiorcy ufają, że kontrahent zapłaci" - w ten sposób odpowiedziało 16 proc. badanych. Natomiast co czwarty ankietowany nie potrafił "jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie".

Według badania dla wielu przedsiębiorców wartość własnych pieniędzy jest zupełnie inna niż wartość finansów należących do firmy. 14 proc. ankietowanych "dba bardziej o swoje prywatne finanse niż te służbowe" - wskazano.

Przedsiębiorcy tłumaczą też, że "nie mają czasu na przyjrzenie się sytuacji finansowej partnera biznesowego", z którym przyjdzie im współpracować. "Wśród 92 proc. badanych, którzy prywatnie sprawdzają dewelopera, tylko 58 proc. sprawdza służbowo kontrahentów. Natomiast ci, którzy pozazawodowo szukają informacji o internetowym sprzedawcy, tylko w 62 proc. decydują się zweryfikować partnera" - czytamy.

"Jak pokazują wyniki badań, przedsiębiorcy mają w sobie wyrobiony nawyk sprawdzania, ale najczęściej wtedy, kiedy wydają prywatne pieniądze. W jednej sytuacji mówią +sprawdzam+, w drugiej pozostawiają sprawy swojemu biegowi. To paradoks, bo przecież w obu przypadkach w grę wchodzą ich pieniądze" - ocenił prezes Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak.

Badanie "Biznesowy savoir-vivre" zostało przeprowadzone przez Keralla Research w grudniu 2017 roku wśród przedsiębiorców z sektora MŚP. Badanie zrealizowano na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Wanda 2018-02-12 23:00:16

    Bardzo duża liczba, niestety ale można łatwo się zawieść i stracić, jeśli się zaufa nieodpowiedniemu kontrahentowi. Dla mnie dużym plusem jest to by firma miała certyfikat Rzetelna Firma, wiem wtedy że mam przed sobą uczciwego kontrahenta.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,65

  • Śr

    11,51

  • Min

    9,57

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8523

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane