Badanie: 46 proc. Polaków uważa, że w ich miejscu zamieszkania jest za mało lokalnych sklepów

Autor: dlahandlu.pl 17 lipca 2018 11:36

Badanie: 46 proc. Polaków uważa, że w ich miejscu zamieszkania jest za mało lokalnych sklepów Fot. Shutterstock.com

Mali detaliści odgrywają ważną rolę w handlowym ekosystemie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę MAM, aż 46 proc. Polaków uważa, że w ich miejscu zamieszkania jest obecnie za mało lokalnych sklepów. To martwi tym bardziej, że dostrzegamy potrzebę istnienia takich placówek. 74 proc. badanych uważa, że obecność małych detalistów to niezwykle istotny element lokalnej społeczności.

Mali detaliści są nam potrzebni z wielu powodów. Od tych stricte ekonomicznych po czysto społeczne. Lokalne sklepy odgrywają znaczącą rolę zwłaszcza w mniejszych miejscowościach i wsiach, bo to właśnie mały handel zapewnia tam nie tylko dostęp do niezbędnych produktów, ale również większość miejsc pracy w branży detalicznej. Zatrudnienie w tej kategorii sklepów znajduje ponad połowa (bo aż 60%) osób pracujących w branży ogólnospożywczej. Polscy konsumenci są niezwykle przywiązani do osiedlowych i lokalnych sklepików. Świadczą o tym choćby ich preferencje zakupowe. Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, kupują w małych placówkach dwa razy częściej niż np. Niemcy, Francuzi czy mieszkańcy innych krajów Europy Zachodniej .

Jak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, przygotowanego na podstawie badań ilościowych i jakościowych przeprowadzonych przez platformę MAM, ogromna rzesza Polaków ma swoje ulubione lokalne sklepy, w których dokonuje codziennych zakupów. Dla 65% z nas jest to lokalna piekarnia, dla 52% sklep spożywczy, dla 31% sklep z kawą i herbatą, dla 30% drogeria lub perfumeria, a dla 28% butik z ubraniami. 

Polacy dostrzegają także ogromne znaczenie istnienia małych detalistów z powodów czysto społecznych. Dla 74% z nas sklepy takie są ważnym elementem lokalnej społeczności. Ponadto 59% badanych zwróciło uwagę na fakt, że podatki odprowadzane z takich placówek mają istotne znaczenie dla budżetu poszczególnych gmin.

Mali detaliści zaspokajają także niezwykle ważną potrzebę społeczną, istotną zwłaszcza dla osób starszych. Postępujący proces starzenia się społeczeństw europejskich, w tym polskiego, tworzy z tej grupy potężną rzeszę konsumentów, dla których lokalizacja sklepu blisko domu jest wręcz niezbędna. Zakupy u lokalnego małego detalisty są dla seniorów ważne także ze względu na więź, jaką nawiązują ze sprzedawcą. Możliwość porozmawiania z detalistą i świadomość, że nie jest się kolejnym anonimowym klientem, sprawia, że osoby starsze, często samotne, czują się istotnym ogniwem lokalnej społeczności.

Kolejną ważną kwestią jest jakość oferowanych produktów. Polacy wyraźnie dostrzegają w tej kwestii przewagę małych detalistów nad sklepami wielkopowierzchniowymi, zwłaszcza w przypadku produktów świeżych. To istotne tym bardziej, że dla aż 82% z nas jakość jest równie ważna jak cena kupowanych artykułów.

  • Rs 2018-07-17 18:47:58

    Przecież to absurdalne pytanie. Odpowiedz w przypadku zbyt małej ilości szkół, aptek w pobliżu, przedszkoli, warsztatów samochodowych, oddziałów poczty będzie taka sama : " za mało i za daleko". Tylko ta ekonomia. Skoro ludzie tak lubią małe i bliskie to niech kupują w tych małych sklepikach w takich cenach i takie ilości towaru, żeby sklepikarz mógł coś zarobić.

  • Maria 2018-07-17 16:18:30

    Idę na zakupy do małych sklepów bo tam są towary wyprodukowane w małych zakładach z naszego regionu. To te produkty są dobrej, bardzo dobrej jakości i mają mało tzw "E-" czyli polepszaczy bo mały producent chce utrzymać się na rynku więc stara się robić dobre produkty. Tych produktów nie ma w dużych marketach a szkoda bo wtedy nie były by potrzebne małe sklepy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,99

  • Śr

    6,33

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7898

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.