Blikle: Firmy rodzinne powinny być wspierane przez rząd

Autor: PAP 28 listopada 2015 11:25

Firmy rodzinne są fundamentem polskiej gospodarki - ocenił w piątek w Opolu prezes Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych (IFR) prof. Andrzej Blikle. Z badań IFR i TNS Polska wynika, są one postrzegane pozytywnie, ale nie zawsze wykorzystują atut "rodzinności".

Okazją do rozmowy o firmach rodzinnych był rozpoczęty w piątek w Opolu VIII Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych.

Prof. Blikle podał, powołując się na dane PARP, iż firmy rodzinne stanowią w Polsce 78 proc. ogółu, co oznacza, że jest ich ok. 1,5 mln. Wskazując na ich wyróżniki mówił np., że planowanie w firmie rodzinnej ma zupełnie inną perspektywę. Tłumaczył, że w firmach nierodzinnych często zarząd tworzy plany na okres swojego kontraktu - 2-4 lata - albo od budżetu do budżetu. Prezes firmy rodzinnej planuje zaś na 25-40 lat.

Prof. Blikle przekonywał też, że firmy rodzinne więcej wysiłku wkładają w budowanie fundamentów, a mniej w "szybki zysk". "W gruncie rzeczy firmy rodzinne wcale nie uważają, że głównym ich celem jest maksymalizacja zysków. Zysk jest w nich koniecznością, jak we wszystkich firmach, ale wcale nie musi być celem. Celem jest zbudowanie solidnej firmy z myślą o tym, by ją przekazać swoim dzieciom i wnukom, ale też by mieć powód do dumy" - zaznaczył.

Z przeprowadzonych w listopadzie na reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków i w ok. stu rodzinnych firmach badań IFR i TNS Polska dot. m.in. wizerunku firm rodzinnych wynika, że przedsiębiorstwa te w Polsce postrzegane są pozytywnie. Jak tłumaczył Konrad Siwiński z TNS, Polacy uważają je za bliskie, autentyczne, godne zaufania. "Zdaniem ankietowanych są to też firmy, które produkują rzeczy wyższej jakości. Ale ciągle pokutuje przekonanie, że są to firmy małe, co niekoniecznie jest prawdą" - dodał.

Ankietowani uznali też, że firmy rodzinne są ważne dla polskiej gospodarki i powinny być wspierane przez administrację rządową np. poprzez ułatwienia w zatrudnianiu pracowników czy kampanie społeczne na ich rzecz.

Część badań przeprowadzanych w przedsiębiorstwach także wskazuje, że bycie firmą rodzinną jest w nich postrzegane jako atut. Ale - jak dodał Siwiński - nie wszyscy wiedzą, "co z tym faktem zrobić". Tymczasem - dopowiedział - badania wskazują, iż warto "rodzinność" komunikować marketingowo czy np. w rozmowach z kontrahentami.

Członek zarządu IFR Tomasz Budziak dodał, powołując się na badania, że kojarzenie konkretnej osoby czy rodziny z daną marką "wyraźnie podnosi wiarygodność tej marki". Zapewnił, że przekłada się to też na chęć zakupu produktów firm rodzinnych. "Polacy deklarują wręcz większą skłonność do zapłacenia nawet trochę więcej, kiedy są w stanie skojarzyć produkt z rodzinnością" - mówił.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,98

  • Śr

    4,86

  • Min

    3,32

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7646

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 557388

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.