Coca-Cola i PepsiCo na szarym końcu rankingu Równi w biznesie

Autor: dlahandlu.pl 9 sierpnia 2018 12:21

W tym roku producentem, któremu najbardziej zależy na zapewnieniu jednakowych cenach napojów gazowanych w różnych typach sklepów jest Jurajska z Postępu koło Myszkowa. Na drugim miejscu znalazła się czeska Kofola. Na najniższym stopniu podium stanęła firma Zbyszko z Radomia. W czołówce są jeszcze dwaj inni polscy producenci: Victoria Cymes z Wałcza i Ustronianka z Ustronia. Najsłabsze oceny uzyskali zagraniczni giganci: wspomniana Coca-Cola Company, Pepsico oraz ostatnia w zestawieniu japońska Suntory z markami Orangina i Schweppes.

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych w całej Polsce napojów gazowanych. Chociaż konsumenci najczęściej sięgają po napoje z amerykańskich koncernów Coca-Cola i Pepsico, to jednak nie ci dwaj producenci dbają najbardziej o równe traktowanie klientów tych sklepów. Takie wnioski można wyciągnąć z najnowszego rankingu „Równi w Biznesie”, w którym Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu oceniają dziesięć największych pod względem wartości sprzedaży firm, oferujących w Polsce napoje gazowane.

- Sklepy małoformatowe mają obecnie bardzo duży wpływ na wzrosty sprzedaży napojów gazowanych w puszkach i butelkach o pojemności do jednego litra oraz na efekty promocji nowości smakowych. W ciągu ostatnich lat w każdym takim sklepie wzrosła średnia liczba różnych wariantów napojów gazowanych. Jednak możliwości handlowe tych sklepów nie są w pełni wykorzystywane przez wszystkich producentów, na czym tracą niezależni przedsiębiorcy, sami producenci i konsumenci – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

W porównaniu do zeszłego roku najbardziej widoczna jest konsekwentna polityka dystrybucyjna i cenowa zagranicznych koncernów, które stosują różne strategie dla sklepów małopowierzchniowych, dyskontów i supermarketów. Od dwóch lat zajmują one końcowe miejsca w rankingu równości strategii, co jednocześnie nie przeszkadza Coca-Cola Company i Pepsico w kontrolowaniu 2/3 polskiego rynku napojów gazowanych. Spadki na liście o dwa miejsca odnotowały Ambra, która w tej kategorii oferuje głównie napój bezalkoholowy dla dzieci Piccolo oraz firmy Victoria Cymes i Colian. Ta ostatnia znana z marki napojów Hellena. Największe awanse na liście odnotowali polscy producenci: Jurajska (o 5 pozycji) i Ustronianka (o 2 pozycje).

- Charakterystyczne jest, że na rynku zdominowanym przez Coca-Colę i Pesico mniejsi gracze próbują z nimi wygrywać poprzez równe traktowanie wszystkich kanałów sprzedaży. Utrzymują w ryzach ceny i nie kombinują z wielkością opakowań. Dzięki ciepłej pogodzie jest bardzo prawdopodobne, że w tym roku, podobnie jak w 2017, wzrośnie liczba transakcji zakupu napojów gazowanych w sklepach małoformatowych. Na pewno skorzystają na tym wszyscy producenci – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ranking został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen za okres od czerwca 2017 do maja 2018 r. Zestawiono ze sobą wyniki dziesięciu największych producentów (według wartości sprzedaży). Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Każdemu obszarowi przypisano odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Końcowa liczba punktów, jaką otrzymuje producent, jest średnią ważoną wyników wszystkich tych wskaźników.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Bakbar 2018-08-12 00:07:20

    No akurat Lipton który przez lata stał po 3.99/2L=2.99/1.5L w JMD to nie rozchwianie rynku tylko głupota top management Pepsico. Podobnie jak upusty -50% od cennika na in-outy do jmd gdzie z góry wiadomo ze rozwala cenę. Głupota, krotkowzrocznosc i psucie rynku

  • luke 2018-08-10 10:41:50

    Wnioski artykułu są oparte na tezie, która jest niezgodna z prawe, jakoby producenci dyktowali ceny sprzedacom.

    Autor artykułu w ogóle nie odnosi się do polityki handlowej sklepów, które używają produktów korporacji, produktów - liderów rynkowych - do wojen cenowych.

    Stąd tak rozchwiane ceny produktów konktrolujących 2/3 rynku.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    22,48

  • Śr

    12,41

  • Min

    9,50

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.