Cztery wskazówki, jak negocjować terminy płatności

Autor: dlahandlu.pl 30 stycznia 2018 10:20

Cztery wskazówki, jak negocjować terminy płatności Fot. materiały prasowe

Negocjacje stanowią integralną część prowadzenia biznesu. Umiejętności z tego zakresu przydają się zarówno przy rozmowach o wynagrodzeniu, ewentualnym zmniejszeniu opłat za towary lub usługi, ale również przy określeniu terminów realizacji działań oraz płatności. Dobrze przeprowadzone negocjacje mogą nie tylko usprawnić wpływ należności od partnera biznesowego i przy tym mieć pozytywny wpływ na kondycję finansową przedsiębiorstwa.

 –  Mając trudności z zachowaniem ciągłości w obrocie należnościami, prowadzący swoje biznesy często decydują się na kredyt kupiecki, czyli wydłużenie terminów płatności. Jednak okazuje się, że zarówno negocjacje, jak i ustalenie warunków spłaty mogą być sporym wyzwaniem, a w przypadku niepowodzenia prowadzić do zepsucia stosunków z partnerami, utraty dobrej opinii, czy nawet w skrajnych przypadkach zerwania umów – komentuje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

Firma faktoringowa Bibby Financial Services zajmująca się finansowaniem przedsiębiorstw z sektora MŚP podpowiada, jak skutecznie negocjować terminy płatności. Oto cztery wskazówki:

• Pamiętaj o biznesie partnera
Rozmawiając o terminach płatności i starając się wydłużyć termin na uregulowanie należności, warto zaproponować partnerowi rozwiązanie w postaci kredytu kupieckiego z bezpiecznym dla jego biznesu okresem spłaty. Negocjując, należy zapoznać się również z sytuacją finansową partnera biznesowego, zorientować się, czy jego kondycja pozwala na odroczenie płatności. W sytuacji, gdy faktura stanowi istotną część przychodu kontrahenta, jej opóźnienie może z kolei zaburzyć jego płynność finansową i doprowadzić do pogorszenia jej sytuacji na rynku.
 – Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że partner finansowy, z którym negocjują, ma również swoje zobowiązania zarówno wobec pośredników, dostawców, jak i pracowników. Rozmawiając o długich terminach płatności z partnerem, najlepiej wybrać stałego współpracownika, który ma do konkretnego przedsiębiorstwa zaufanie – dodaje Jerzy Dąbrowski.

• Szczerość to podstawa
Kluczem do owocnych negocjacji jest wskazanie, z jakiego powodu zależy nam na przedłużeniu terminów płatności. Bardzo ważna jest szczerość oraz otwartość na dialog z partnerem biznesowym. Jeżeli przedsiębiorcy zależy na dłuższym terminie płatności, ponieważ wie, że dostanie wynagrodzenie za realizacje innego projektu w odległym czasie, powinien szczerze powiedzieć o tym przedsiębiorcy, u którego chce uzyskać dłuższy termin płatności i zaproponować akceptowalne warunki dla obu stron.

• Dodatkowe świadczenia
Przy negocjacjach warto zaproponować partnerowi biznesowemu dodatkowe świadczenia w formie upustów i bonusów, które mogą okazać się „kartą przetargową” rozmów. – Przedsiębiorca, który decyduje się za opóźnienie płatności chętniej przystanie na dłuższy termin spłaty zobowiązania, gdy oferta kontraktu będzie dla niego korzystna lub z jej tytułu otrzyma benefity – dodaje Jerzy Dąbrowski.

• Nie zapomnij o potwierdzeniu ustaleń
Spisanie ustaleń powinno być istotne zarówno dla starającego się o kredyt kupiecki, jak i firmy udzielającej pożyczki. Po rozmowie telefonicznej, spotkaniu, czy też negocjacjach mailowych warto spisać podsumowanie rozmów, które zawiera warunki oraz zobowiązania obu stron.



Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Mateuszs 2018-02-18 17:37:05

    Ubezpieczenie to chyba w tym kontekście znaczy, że jeżeli kontrahent by się okazał niewypłacalny to faktor chyba bierze tę odpowiedzialność na siebie. Jeżeli nie to proszę mnie wyprowadzić z błędu :)

  • octopus 2018-02-17 18:44:04

    chyba własnie chodzi o ubezpieczenie w postaci tych splat faktur

  • jenusz 2018-02-16 23:59:33

    w jakim sensie ubeczpieczenie, to co oni robią poza opłacaniem faktur

ZOBACZ WSZYSTKIE (14)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    6,92

  • Min

    4,44

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9024

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.