Czy cena jest najważniejsza? Czyli motywacje zakupowe współczesnego polskiego konsumenta

Autor: analiza Agencji Freebee 11 lipca 2017 10:04

Czy cena jest najważniejsza? Czyli motywacje zakupowe współczesnego polskiego konsumenta Patrycja Ogrodnik, Brand Manager Agencji Freebee

Polacy jako konsumenci od momentu transformacji ustrojowej zmienili się nie do poznania. Zmienili swoje zachowania, przyzwyczajenia oraz motywacje zakupowe i zaczęli zwracać uwagę na zupełnie inne czynniki, które skłaniają ich do dokonania zakupu określonych produktów i usług. Od początku lat 90-tych również handel w Polsce uległ niewyobrażalnej przemianie, szczególnie w obszarze wzrostu liczby sprzedawców, dostępności produktów, usług oraz liczby kanałów sprzedaży. Od wieków sprzedaż niezmiennie uzależniona była od jednego elementu – ceny. Czy dla nowego konsumenta, króla rynku, panującego także w Polsce – Transaction Rexa – cena nadal pozostaje najważniejsza? Co sprawia, że dzisiejsi nabywcy decydują się na zakup produktów lub usług od określonych sprzedawców?

Pojawienie się nowego konsumenta, doskonale przystosowanego do zmieniających się warunków rynkowych, wymagającego, wychowanego przez rynek, stawiającego warunki i kierującego się nowymi motywatorami zakupowymi, wymusiło na sprzedawcach zmianę podejścia do sprzedaży. Aktualnie kładą oni nacisk na inne, dotychczas nieistotne i zaniedbywane obszary, które są niezwykle istotne dla współczesnych konsumentów. Dodatkowo na zmianę podejścia sprzedawców do konsumentów wpłynęła doktryna konsumentocentrycznej transformacji biznesowej (ang. consumer centric business transformation). Zakłada ona wzrost poczucia „władzy” konsumentów oraz indywidualizację i personalizację oferowanych przez marki produktów, które jednocześnie zmuszone są dostarczać klientom pozytywne emocje. Wszystko to poprzez kreowanie przyjemnych doświadczeń w procesie zakupu oraz po nim. Sprawia to, że cena zaczęła powoli schodzić na dalszy plan, ustępując miejsca innym wymaganiom egocentrycznego Transaction Rexa. Warto pamiętać, że współcześni konsumenci nie są grupą jednorodną, dlatego nacisk na różne motywacje jest różny w zależności od wielu czynników, m.in. wieku, zamożności czy płci. Różnice motywacyjne występują również w zależności od kanału, w którym dokonywany jest zakup.

Co wpływa na decyzje zakupowe współczesnych konsumentów?

Współcześni konsumenci uwielbiają kupować, nie lubią jednak gdy ktoś im coś sprzedaje. Aż 70% wie, który produkt wybierze jeszcze przed udaniem się do sklepu, a 25% podejmuje decyzje zakupowe dopiero w trakcie zakupów. Przemyślanych wyborów dokonują częściej seniorzy, kobiety, osoby z wyższym wykształceniem i o wyższych dochodach oraz mieszkające w większych miastach. Aktualnie konsumenci, podejmując decyzje zakupowe, przywiązują wagę między innymi do: jakości, różnorodności oferty, przyjaznej atmosfery podczas procesu zakupowego, wygody kupowania, najlepszych i najbardziej atrakcyjnych względem ich oczekiwań ofert i promocji. Oczekują również personalizowanej oferty, dostosowanej do ich aktualnych potrzeb. Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Południowej Kalifornii dowiodły, że 85% przedstawicieli pokolenia Y chętniej dokona zakupów, jeśli we wszystkich kanałach sprzedaży otrzyma spersonalizowaną ofertę.

Twórcy międzynarodowego badania konsumentów Shopper Study pod względem postaw konsumenckich dzielą kupujących na trzy grupy: poszukujący wartościowych ofert (52%), beztroskich (28%) i oszczędnych (20%). Jak pokazują wyniki analizy, motywacje zakupowe poszczególnych konsumentów różnią się w zależności od przynależności do określonej grupy.

  • kknd 2017-07-14 16:45:32

    wystarczy spojrzeć na raport dochodu per capita Polska na tle UE nawet przy wsparciu programu 500+

    wtedy z automatu wysuwa się jeden wniosek:



    "pomimo wzrostu płac nadal jesteśmy biednym narodem"



    dlatego nadal przeciętny konsument jest wrażliwy na cenę

    i badanie dla badania nie ma sensu skoro pensje przeciętnego konsumenta pokrywaja raptem koszty życia i nie pozwalaja zakup 5 letniego samochodu nie mówiac o mieszkaniu / domu



    tylko dlatego w Polsce odniosły spektakularny sukces niektóre sieci, których ceny były sa i raczej będa tak namiętnie finansowane przez dostawców

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,49

  • Śr

    6,86

  • Min

    3,68

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9338

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane