Dyrektor finansowy Eurocashu: Podatek dla sieci może wymusić konsolidacje

Autor: PAP 10 listopada 2015 18:15

Trudno przewidzieć jakie konsekwencje będzie miało wprowadzenie podatku dla sieci wielkopowierzchniowych. Ucierpieć mogą producenci i duża część rynku handlu tradycyjnego. Podatek może tez wymusić konsolidacje w handlu – uważa Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu, w rozmowie z PAP.

Jak mówi Jacek Owczarek w wywiadzie dla PAP, planowany podatek od sieci handlowych może być w przyszłym roku czynnikiem ryzyka dla rynku FMCG.

- Zakładamy, że z jednej strony zniknie deflacja, ale z drugiej strony pojawi się inny element niepewności, czyli wpływ podatku od sieci wielkopowierzchniowych. Nie wiemy jaki będzie ostateczny kształt podatku, a w zależności od jego konstrukcji wpływ na rynek tradycyjny może być albo negatywny albo neutralny - powiedział dyrektor finansowy Eurocashu.

Prawo i Sprawiedliwość zapowiada, że chce wprowadzić podatek od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego. Z przedstawionego niedawno projektu ustawy wynika, że opodatkowane miałyby być podmioty prowadzące działalność handlową w sklepach o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m kw.

- Jeśli zostanie wprowadzony podatek w proponowanym kształcie, to ucierpi duża część rynku tradycyjnego, a sklepy o powierzchni 100-300 m kw. są motorem wzrostu tego rynku. To dotknie część naszych sieci franczyzowych i partnerskich, jak Delikatesy Centrum, Lewiatan, czy Społem, ale też inne, konkurencyjne polski sieci detaliczne - ocenił Jacek Owczarek.

Dodał, że ok. 15-20 proc. klientów grupy byłoby dotkniętych, w zależności do kwoty wolnej od podatku.

- Dla mniejszych sklepów, które są naszymi klientami, jest to potencjalnie jakaś szansa, ale niekoniecznie długoterminowa - można się spodziewać, że duże sieci będą się starały przerzucić koszty tego podatku na producentów, którzy podniosą wszystkim ceny, a oddadzą część tej podwyżki sieciom wielkopowierzchniowym, które mają większą siłę negocjacyjną - powiedział.

Jego zdaniem efektów dla rynku może być kilka. - To może wyzwolić ruchy konsolidacyjne, ale może być i tak, że z uwagi na tak niski próg (250 m kw.) podatek uderzy w najlepsze sklepy tradycyjne i ten segment rynku tradycyjnego będzie słabszy i rynek nowoczesny znów zacznie szybciej rosnąć. Część formatów może być likwidowana. Siła negocjacyjna dużych sieci w rozmowach z producentami zawsze będzie większa - powiedział Jacek Owczarek.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8477

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.