Dyrektor Instytutu Polskie Pieczywo: Obniżanie cen pieczywa psuje rynek

www.portalspozywczy.pl 30 grudnia 2013 14:15

Tworzenie własnych sieci sklepów piekarniczych, prowadzenie aktywnych działań marketingowych i budowanie lojalności klientów, poszerzanie zakresu asortymentu, w tym o wyroby cukiernicze, stawianie na jakość, a nie na niską cenę oraz otwartość na współpracę i innowacje to sposoby małych piekarni by utrzymać się na rynku - ocenia Grzegorz Nowakowski, dyrektor zarządu Instytutu Polskie Pieczywo.

Jak mówi, własne punkty sprzedaży piekarni to przede wszystkim pewniejszy dostęp do rynku zbytu. - Branża piekarnicza jest jedną z najbardziej rozdrobnionych w polskiej gospodarce. Do jednego sklepu ogólnospożywczego pieczywo dostarczane jest przez co najmniej kilku dostawców. Przy konkurencji cenowej, zawsze znajdzie się ktoś, kto może zaoferować niższą cenę, mimo że najczęściej oznaczać to będzie utratę jakości - tłumaczy Grzegorz Nowakowski.
Równocześnie warunki współpracy z dużymi odbiorcami, głownie sieciami handlowymi, są wielokroć nieracjonalne ekonomicznie, zakładają bowiem rotację wyeksploatowanych finansowo dostawców pieczywa, którzy oferują ceny poniżej progu rentowności i muszą akceptować długie terminy regulacji należności oraz dodatkowe opłaty za możliwość sprzedaży w sieci. Dążąc więc do uzyskania większej niezależności, piekarnie decydują się na otwieranie własnych punktów sprzedaży, tzw. stoisk firmowych.
- Dzięki temu poprawia się płynność, bo zapłata następuje gotówkowo - nie trzeba czekać na regulację faktury przez odbiorcę. Dużo większa jest też pewność sprzedaży, tzn. wyeliminowane jest ryzyko, że nagle odbiorca wypowie umowę dostarczania pieczywa oraz wpływ na jej wielkość, co z kolei umożliwia aktywne wspieranie sprzedaży - mówi Grzegorz Nowakowski.
Właśnie aktywne działania marketingowe i budowa lojalności klientów to kolejne działania, na które powinny postawić małe piekarnie.
- Bardzo ważna jest możliwość kształtowania bezpośrednich relacji z klientami - poznania ich potrzeb, preferencji - a następnie budowanie lojalności. Problemem jest anonimowość i brak wyróżnialności pieczywa. Stąd kluczowe znaczenie ma kreowanie rozpoznawalnej marki, przede wszystkim lokalnie, na rynkach, gdzie dostarcza pieczywo piekarnia - tłumaczy dyrektor Instytutu.
Kolejnym sposobem na poradzenie sobie z trudna sytuacja rynkowa jest poszerzenie zakresu asortymentu, w tym o wyroby cukiernicze. - Znając potrzeby klientów oraz dysponując odpowiednim zapleczem technologiczno-lokalowym, można zaoferować sprzedaż znacznie szerszego asortymentu, w tym wyrobów cukierniczych. Zamiast oferowanych przez większość piekarni kilku-kilkunastu wyrobów piekarniczo-cukierniczych, będzie to więc kilkadziesiąt, lub nawet ponad 100, o zróżnicowanym poziomie rentowności - mówi Grzegorz Nowakowski.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,82

  • Min

    2,70

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9136

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.