Ekspert: Eurocash postawi na hurt i Delikatesy Centrum

www.portalspozywczy.pl 6 lutego 2014 13:34

Ekspert: Eurocash postawi na hurt i Delikatesy Centrum

- Zakładam dalszy rozwój Eurocashu w hurcie poprzez pozyskiwanie nowych partnerów franczyzowych. Czyli głównymi motorami wzrostu, a zarazem również obszarami inwestycji powinny być segmenty Delikatesów Centrum i Cash & Carry. Natomiast dystrybucja alkoholów i papierosów może się okazać dla spółki sporym wyzwaniem - mówi serwisowi portalspożywczy.pl Maria Mickiewicz, analityk w Banku Espirito Santo.

- Zobaczymy jak się rynek zachowa na początku 2014 roku, po kolejnej podwyżce akcyzy na alkohole spirytusowe. Koniec końców musi się to przełożyć na wzrost cen dla klienta, przez co rynek dystrybucji alkoholu może być trudniejszy w nowym roku - prognozuje Mickiewicz.
Mickiewicz podkreśla, że w dystrybucji papierosów ryzyka są związane przede wszystkim z ostatnimi decyzjami British American Tobacco o uruchomieniu własnej logistyki.

- Jaki to ma wpływ na biznes Eurocashu? Stosunkowo niewielki na tym etapie, gdyż biznes papierosowy jest zdecydowanie niżej marżowy niż średnia rentowność w grupie. Cały biznes papierosowy może generować około 5-6 proc. zysku EBITDA Eurocashu. Zatem jeżeli BAT to ok. 1/3 rynku papierosowego, to tak naprawdę rezygnacja ze współpracy z BAT powinna odpowiadać za ok. 2 proc. spadek obrotów. Kluczowe natomiast będzie, jak na decyzję BAT zareagują inni producenci papierosów. Jeśli podążą śladem BAT, to potencjalny wpływ na wyniki Eurocash w przyszłości może być odpowiednio większy - prognozuje analityk Espirito Santo.

Zdaniem Mickiewicz, Eurocash wkrótce może zostać "monopolistą" na rynku dystrybutorow tytoniowych w Polsce. - W minionym roku dwa mniejsze podmioty zostały już przejęte - Dziembor i Noban. Jednak podmioty te w sumie generują roczny obrót rzędu 300 mln zł, więc zaledwie około 10% rocznych obrotów KDWT.

- Na początku grudnia 2013 r. Eurocash poinformował o dużo większej transakcji - przejęciu 100 proc. udziałów w Kolporter FMCG (podmiot o obrotach rocznych rzędu 2 mld zł) w zamian za 25 proc. udziałów w KDWT. Strategicznie jest to dobre posunięcie, choć jego wpływ na wycenę spółki Eurocash jest w mojej ocenie raczej ograniczony - mówi Mickiewicz.

- Nie znam rentowności biznesu Kolportera, jednak zważywszy na strukturę transakcji (czyli zbycie 25 proc. udziałów w KDWT za 100 proc. udziałów w Kolporter FMCG podczas gdy różnica w skali przychodów obu podmiotów nie jest aż tak duża - przychody KDWT w 2013 szacujemy na 3 mld zł, vs. 2 mld zł obrotów Kolporter FMCG w 2012), oczekiwałabym że na ten moment Kolporter FMCG, pomimo zbliżonej struktury sprzedaży do KDWT, generuje niższe marże i biznes może wymagać restrukturyzacji. Przy założeniu, że docelowo rentowności EBITDA obu podmiotów mogą kształtować się na poziomie około 1 proc., szacowałabym, że potencjał wzrostu wyników Eurocash wynikający z transakcji może sięgnąć od kilkunastu do dwudziestu milionów złotych w skali roku, czyli zaledwie 3-4 proc. obecnego wyniku EBITDA generowanego przez Eurocash - tłumaczy analityk Espirito Santo.

  • b prac. marketu 2014-02-08 14:28:41

    Brawo a kiedy kupicie Selgros spieszcie się bo tam coraz wiekszy burdel!!!! zwłaszcza w Centrali

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,20

  • Śr

    2,91

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8963
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane