Fundacja Republikańskia: Sklepy niezależne są w prawdziwym potrzasku

Autor: FR, dlahandlu.pl 2 listopada 2016 13:27

Fundacja Republikańskia: Sklepy niezależne są w prawdziwym potrzasku fot. shutterstock

Analizując cały łańcuch dostaw na rynku spożywczym, można zauważyć silną tendencje
koncentracyjną. Występuje ona we wszystkich segmentach rynku, począwszy od producentów rolnych, skończywszy na handlu detalicznym. Jest to spowodowane silną presją ze strony zagranicznych sieci handlowych oraz międzynarodowych producentów spożywczych - czytamy w raporcie Fundacji Republikańskiej "Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?".

Rynek hurtowy jest mocno zaangażowany w rozwijanie sklepów franczyzowych. Wśród 10 największych pod względem liczby sklepów sieci franczyzowych, tylko jeden podmiot nie posiada działalności hurtowej i jest typowym detalistą. Pozostałe sieci to koncepty rozwijane przez grupy dystrybucji hurtowej. Głównym powodem takiej strategii jest kurczenie się bazy ich dotychczasowych klientów – sklepów niezależnych – poddanych intensywnej presji ze  strony wielkich sieci handlowych. Kolejne likwidacje sklepów niezależnych i spadki ich sprzedaży przekładają się na zmniejszającą się
sprzedaż hurtowników. W ostatnich latach z tego powodu można było zaobserwować również wiele upadłości lub ewentualnie przejęć hurtowni – w większości będących w rękach polskiego kapitału.

Kolejną grupę podmiotów w łańcuchu dostaw stanowi rynek handlu detalicznego. Jest on zdominowany przez duże, w większości zagraniczne, sieci handlowe. Najsilniejszą pozycję na rynku posiadają sklepy dyskontowe oraz sieci hipermarketów i supermarketów. W tym segmencie – większych powierzchniowo sklepów – jest również kilkanaście mniejszych polskich sieci (m.in. Stokrotka, Polomarket, Mila, Piotr i Paweł, Alma, Dino) poddanych dużej  presji konkurencyjnej ze strony wielkich międzynarodowych sieci handlowych. Segment sklepów małoformatowych pod względem ilościowym to głównie sklepy niezależne oraz zrzeszone w sieciach partnerskich lub franczyzowych,takich jak Społem, Lewiatan, Nasz Sklep, Sieć 34, abc i inne. Liczba tych sklepów
jednak systematycznie się zmniejsza.

  • mario 2016-11-02 17:06:40

    Piszecie o tym od dawna, wiecie o tym od dawna i nikt nic nie robi aby ten atak wyeliminować, trzeba postawić kres rozwijaniu rynku tzw. nowoczesnego, bo zniszczą nasz detal całkowicie, gonić to bractwo, bo rozpasało się ja bydło na pastwisku. Szkoda Polski i Polaków.Jak się na to patrzy to się rzygać chce, z ochotą wzięło by się kosę i poszło na Warszawę, czy decydenci są całkiem głusi, głupi i ślepi, czy mają Polskę i Polaków w głębokim poważaniu

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9455

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.