Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Handel jednoczy się przeciwko zawyżonym opłatom interchange

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 18 lutego 2013 10:28

Sieci stacji paliw BP oraz Orlen, jak i sieć sklepów Kaufland oraz salonów meblowych IKEA, to największe z firm które przystąpiły do rozpoczynającej się ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „Na wysokich kosztach karty traci każdy – również Ty”, zainicjowanej przez Fundację Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. Głównym celem akcji, jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na zawyżone koszty jakie dla gospodarki oraz uczestników rynku – zwłaszcza przedsiębiorców i konsumentów, generuje zawyżona opłata interchange. Akcja ma charakter otwarty, dlatego mogą przystąpić do niej wszystkie przedsiębiorstwa, którym zależy na zrównoważeniu zasad panujących na rynku płatności w Polsce.

W połowie lutego w ponad siedmiu tysiącach punktów handlowo-usługowych w całej Polsce pojawią się specjalne plakaty oraz ulotki informacyjne przeznaczone dla klientów.

- Szerokie zaangażowanie się przedsiębiorców w naszą akcję świadczy o wadze problemu opłaty interchange, której wysokość w Polsce jest nie do zaakceptowania. Warto podkreślić, że inicjatywa FROB, jako jedna z niewielu podobnych kampanii, która jednoczy szereg, często konkurencyjnych, podmiotów w celu osiągnięcia efektu korzystnego nie tylko dla przedsiębiorców, ale przede wszystkim dla konsumentów oraz całej gospodarki. - podsumowuje Robert Łaniewski, Prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Obecnie wielu przedsiębiorców nie jest w stanie ponieść wysokiego kosztu akceptacji płatności dokonywanych kartą i nie oferuje takiej możliwości swoim klientom lub ogranicza ją do transakcji o odpowiednio wysokiej wartości. Akcja FROB ma również uświadomić konsumentom, że „na wysokich kosztach traci każdy" - również osoby płacące gotówką. Ze względu na sytuację na rynku, wysokie koszty akceptacji kart muszą być uwzględnione w cenach produktów i usług - niezależnie od tego w jakiej formie się za nie płaci.

- Liczymy na to, że dzięki zwiększeniu świadomości konsumentów wzrośnie grupa osób popierających obniżenie opłaty interchange i potrzebę rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Obecnie mało kto wie, że każda zaakceptowana płatność kartą, to dla przedsiębiorcy realny koszt. To dlatego często spotykane są „rabaty" dla klientów płacących gotówką. - podkreśla Robert Łaniewski.

Akceptacja kart płatniczych przez przedsiębiorców wiąże się dziś z koniecznością ponoszenia przez nich dodatkowych, zawyżonych kosztów, a w praktyce utrzymaniem systemu kartowego w Polsce. Największe obciążenie, to tzw. prowizja interchange, której poziom w Polsce jest jednym z najwyższych w Unii Europejskiej i wynosi średnio ok. 1,3% wartości transakcji. Ze względu na utrzymujący się w Polsce duopol (Visa - MasterCard), wysokość tych stawek nie podlega negocjacjom, a ich obniżenie nie jest możliwe w wyniku działania klasycznych sił rynkowych. Obecnie jedyną szansą na redukcję opłaty interchange jest regulacja ustawowa. W grudniu 2012 r. do Sejmu RP został przekazany senacki projekt zmian ustawy o usługach płatniczych, który zakłada stopniowe zmniejszenie tej stawki do poziomu 0,5% do 2016 roku. Rozpatrywane będą również inne propozycje poszczególnych klubów poselskich

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,17

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.