Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Handel tradycyjny w Polsce jest uzależniony od globalnych korporacji

Autor: dlahandlu.pl za PIH 4 maja 2016 09:26

Handel tradycyjny w Polsce  jest uzależniony od globalnych korporacji fot. shutterstock

Ekspansja dyskontów nie tylko przyczynia się do kurczenia się stopniowej likwidacji polskich rodzinnych sklepów, ale także prowadzi do stopniowego eliminowania z rynku lokalnych producentów. Mimo, że aż zdecydowana większość żywności konsumowanej w Polsce jest wytwarzana w kraju, to aż 80% rynku spożywczego (nie licząc piekarni) należy do handlu zagranicznego. Polscy producenci dominują tylko branży mleczarskiej i w sektorze słodyczy - czytamy w analizie PIH poświęconej polskiemu rynku handlu.

- Dyskonty wywierają ogromną presję cenową na producentów, którą są w stanie wytrzymać tylko
największe firmy. Niskie ceny są uzyskiwanie dzięki bardzo ograniczonemu asortymentowi marek
spożywczych. W niektórych kategoriach produktów dostępna jest tylko marka własna dyskontu oraz marka jednego dużego producenta. Dyskonty zabijają polski handel i lokalnych polskich producentów oraz skazują konsumentów na bardzo ograniczony wybór. Jeśli procesy te nadal będą postępować w dzisiejszym tempie niektórych marek nie będzie można już znaleźć nawet w lokalnych sklepach, po prostu nie utrzymają się na polskim rynku spożywczym, który znajduje się pod dyktaturą dyskontów - podaje PIH.

Jak wynika z wykresu (pod zdjęciem głównym) "Najważniejsze kategorie produktów w sklepie małoformatowym - udział w sprzedaży" (GfK Polonia, 2015), w kategorii piw trzy firmy tj. Heineken, SAB Miller i Carlsberg mają 11,9 proc. udziału; w kategorii kawa, herbata, sosy i zupy w proszku koncerny Mondelez, Nestle i Unilever mają 7,2 proc. udziału.

Jak czytamy w raporcie, Polska to jedyny duży europejski kraj mający taką strukturę rynku, że w pierwszej dziesiątce największych graczy jest tylko jedna polska sieć. W 2013 r. było w Polsce 175 sieci działających w sektorze sprzedaży detalicznej, które razem wpłaciły podatek dochodowy w wysokości 440 mln zł. Kwota ta stanowiła 0,47 proc. ich przychodów. Poza Warszawą i innymi dużymi miastami przybywa głównie dyskontów sieci Biedronka oraz średniej wielkości supermarketów należących w większości do polskich sieci (z wyjątkiem Tesco i Carrefoura). Tradycyjny handel małoformatowy (kilkadziesiąt mkw.) z roku na rok się kurczy, a zakupy w internecie z dostawą do domu są na razie marginalnym trendem, rozwijającym się tylko w największych miastach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • banan 2016-05-06 15:49:54

    Do "PK"... mają 90% rynku piwa, a 11,9% w total rynku.

  • nijak 2016-05-04 19:52:42

    To zmieni tylko wojna . I po co się wysila na co najmniej dziwne komentarze Inspekcja Handlowa .Bo PIH-u przecież już nie ma, analfabeto z Onetu.

  • A 2016-05-04 15:26:30

    To sie nazywa neokolonializm. Polska jako kolonia Europy Zachodniej. Nie mamy już prawie nic własnego. Kupujemy tylko ich i u nich :/

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,15

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.